Boj o opencard. Kdo získá kartu, získá převahu na trhu jízdenek

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Stepan Bruner

Praha v současné době řeší, jak naložit s problematickou kartou opencard. Možná by ji mohla nahradit bezkontaktní platební karta. Projekt dnes představila Česká spořitelna společně s firmou Visa. O opencard má zájem více firem. Karta se totiž může stát trumfem v chystaném projektu celorepublikového propojení dopravních karet.

Návrh České spořitelny počítá s tím, že lidé by u vchodu do metra či v autobusech a tramvajích pouze „pípali“ platební kartou. Na typu karty by nezáleželo, v systému by prý fungovaly všechny. Na kartu by šly nahrát i předplatní kupóny. Revizoři by přitom neměli vidět stav konta toho kterého cestujícího.

Česká spořitelna se podle svých slov inspirovala dopravním systémem v londýnských autobusech. Londýňanům stačí pouze bankovní karta, případně chytrý telefon podporující NFC platby. Systém navíc hlídá, jaký tarif je pro cestující nejvhodnější.

Kdo získá opencard, získá celé Česko?

Praha v současné době řeší, jak s opencard naložit. S firmou eMoneyServices, která vlastní autorská práva karty, se zatím nedohodla. Na magistrát se v současné době obrací mnoho firem, které nabízejí vlastní řešení. Důvod je jednoduchý – projekt opencard má obrovský potenciál v odhadované hodnotě dvou miliard korun.

Navíc jak informoval server aktuálně.cz, v pozadí se nehraje jen o jízdenky po Praze a jejím okolí. Ministerstvo dopravy totiž aktuálně chystá celorepublikový odbavovací dopravní systém, který by fungoval v jakémkoliv městě. Opencard hraje v tomto konkurenčním boji o „národního dopravce“ klíčovou roli.

Souboj dvou rozdílných systémů

O celorepublikovou působnost usilují především dva systémy, které se ale vyvíjely nezávisle na sobě a neumějí spolu komunikovat. Na východě země funguje Moravskoslezská karta od firmy XT-Card, na západě země pak existuje Plzeňská karta od Plzeňských dopravních podniků a už zmiňované České spořitelny.

Zhruba 1,2 milionu karet opencard je tak v konkurenčním boji silný trumf. „Kdo získá opencard, významným způsobem ovlivní to, jak bude elektronické odbavování v České republice v budoucnu vypadat“, upozornil Roman Srp ze Sdužení pro dopravní telematiku.

Právě XT-Card a Česká spořitelna jsou společnosti, které s pražským magistrátem jednají o budoucnosti přepravní karty. Do hry se prý zapojily i České dráhy, které nabízejí svou In-Kartu. Město prý jedná i s Českou poštou.

Kauza opencard je prozatím u soudu

Kauza opencard mezitím zamířila k soudu. V souvislosti s opencard bylo nepravomocně odsouzeno pět úředníků magistrátu. K soudu nově míří i deset někdejších i nynějších radních za ODS a TOP 09 včetně primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) a dalších pět úředníků. Schválili totiž prodloužení smluv na provoz opencard. Všichni vinu popírají - kvůli údajně nevýhodným smlouvám nemohli postupovat jinak, tvrdí.