Českým firmám roste vývoz do USA a bývalého Sovětského svazu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Jean-Pierre Martineau via Flickr

České malé a střední podniky vyvážejí stále především do zemí EU. Tyto firmy ale stále více exportují do USA a překvapivě silnou pozici si drží v zemích bývalého Sovětského svazu. Proti předchozímu roku exportuje do těchto zemí o sedm procent více firem. Vyplývá to z květnového průzkumu Asociace malých a středních podniků mezi 500 firem.

Hlavní překážkou na rozdíl od minulosti již podle průzkumu nejsou náklady ani neznalost prostředí, ale firmám vadí umělé regulace, rostoucí byrokracie a poprvé se objevuje vážná hrozba nedostatku pracovní síly.

Téměř třetina všech malých a středních exportérů využila služeb agentury CzechTrade. Menší a střední podniky oceňují zejména fyzickou přítomnost zahraničních zástupců v teritoriích. Většinou mají podniky zájem o pomoc s marketingovými aktivitami, volbou správné komunikační strategie a také o exportní pojištění.

„Celkem 86 procent všech firem, které už s CzechTrade mají zkušenosti, plánují jeho služby využívat i nadále. Polovina zákazníků využívá služeb centrály, třetina se spoléhá kromě centrály také na zahraniční kanceláře,“ uvedl generální ředitel agentury Radomil Doležal.

„Tuzemští exportéři zažívají nejlepší období od světové krize,“ shrnul výsledky prezident asociace Karel Havlíček. S výjimkou Ruska rostou prakticky na všech trzích. Výsledky vývozců v Německu, Velké Británii nebo v USA jsou natolik podle něj dobré, že je otázkou, jestli budou schopni na ně v příštích letech navázat.

„Firmy začínají mít problém se zajištěním výroby a trh práce v tomto nevěstí nic dobrého. Díky dobrým úrokovým sazbám mají podniky rovněž chuť investovat, ale to vše ztrácí smysl, pokud nebudeme schopni garantovat personální kapacity,“ varoval Havlíček.