Stavba posledního úseku přes CHKO České středohoří začala už před pěti lety, ale jen na části trasy. Na nejsevernějších zhruba pěti kilometrech stále chyběla povolení, která po sérii soudních sporů musel stavební úřad koncem loňského roku znovu vydat. Jedno ekologické sdružení se odvolalo i proti němu, ale neuspělo. „Šlo především o neodůvodněnost těch námitek,“uvedla vedoucí krajského stavebního úřadu Zdeňka Švehlová.
Rozhodnutí bylo vydáno dnes a právní moci nabude po 15 dnech, což vychází na 5. května. Kraj chce ukázat, že mu na dostavbě záleží, takže ještě dnes objedou jeho úředníci dotčené obce a dohlédnou, aby dokument vyvěsily na úřední desky. „Od 5. května bude možné pokračovat na stavbě ve zbylých úsecích,“ uvedla Švehlová.
Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic:Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic.|
Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic.|
Na uvedené datum se už chystá Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Jakmile bude rozhodnutí doručeno, jsme se zhotovitelem okamžitě připraveni se pustit do prací,“ řekla ČTK mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Na dokončení zbývajících 12,7 kilometru D8 je podle tři týdny starého odhadu ŘSD potřeba ještě 32 měsíců stavebních prací, takže dokončení vychází na přelom let 2014 a 2015. Vápeníková počítá s koncem roku 2014. „Budeme se snažit práce ještě urychlit, bude ale záviset i na klimatických podmínkách,“ dodala.
Dálnice D8 se staví už od roku 1984 a stále není hotová, chybí 16,4 kilometru přes České středohoří. Jeden úsek, dlouhý 3,7 kilometru, je hotový už od loňských Vánoc, ale otevření překazily problémy se stavební dokumentací a řidiči na něj zřejmě poprvé vyjedou až začátkem května. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž postavilo odlišný most, než na jaký mělo povolení. Podobné administrativní problémy a spory ekologů provázejí stavbu dálnice už od 90. let.
Na dokončení zbývajících 12,7 kilometru D8 je podle tři týdny starého odhadu ŘSD potřeba ještě 32 měsíců stavebních prací, takže dokončení vychází na přelom let 2014 a 2015.
Dvě objízdné trasy o celkové délce 60 kilometrů vedou okolo Teplic a přes Ústí nad Labem, po první jezdí denně 8500 aut, po druhé přes 10.000. Policie a ŘSD minulý týden vyčíslily, že za pět let na obou objížďkách zahynulo 52 lidí a dalších 303 utrpělo zranění. Podle ekologů je to ale číslo, které je srovnatelné i s jinými problémovými místy Česka.