Dobeš: Na dopravních stavbách chceme ušetřit 26 miliard

ministr dopravy Pavel Dobeš (VV)

ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) Zdroj: Foto E15 Robert Zlatohlavek

Ministerstvo dopravy chce na více než stovce dopravních staveb v hodnotě bezmála 200 miliard korun v následujících osmi až deseti letech ušetřit 26 miliard korun. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to dnes řekl ministr dopravy Pavel Dobeš, podle kterého budou tako ušetřené peníze investovány do dalších dopravních staveb v regionech.

Úsporná opatření se podle Dobeše mají týkat 111 dopravních staveb v celkové hodnotě 195 miliard korun (bez DPH). „Očekáváme ze strany Ředitelství silnic a dálnic, že jsme schopni mezi deseti až 13 procenty v průběhu těch následujících osmi až deseti let ušetřit, což je víceméně ušetřená částka ve výši 26 miliard korun,“ uvedl Dobeš.

Ušetřené peníze podle Dobeše ale nezůstanou nevyužity. „Budeme se snažit, že tam kde je ušetříme a budeme motivovat kraj nebo stavební společnost, tak tam je samozřejmě necháme na další stavby,“ dodal ministr. Ministerstvo dopravy chce zároveň zavést oponentní posudky k projektům dopravních staveb. Projektanti totiž nyní mají zisk z celkové částky projektu, takže jsou podle Dobeše motivováni k tomu, aby projekty byly co nejrobustnější. „Pevně doufám, že od 1. ledna 2012 oponentní posudky budou,“ podotkl ministr.

V některých projektech dopravních staveb je podle Dobeše intenzita dopravy nastavena na dalších 50 let, samotná stavba má přitom garanční lhůtu 30 let. „Po těch třiceti letech stejně nedosáhne intenzity, na kterou je vystavěna. To je naprosto zbytečné. Řada staveb má naprosto neuvěřitelné množství sjezdů. Zbytečně, jenom kvůli tomu, aby jednotlivé obce nebo kraje vydaly územní rozhodnutí nebo stavební povolení,“ upozornil.

Chybějící peníze lze podle Dobeše získat například z všeobecné pokladní správy, kapitoly státního dluhu či z rozpočtů ministerstev. „My jsme tyto návrhy přednesli, ale v tuto chvíli i ze strany pana ministra financí (Miroslava Kalouska) jednoznačně zaznělo, že to musíme rozhodnout jako kolektivní orgán na vládě. Pevně doufám, že po jednání s panem premiérem (Petrem Nečasem) najdeme shodu na tom, že dopravní infrastruktura je důležitým prioritním bodem,“ řekl dnes Dobeš.

Zastavení dopravních staveb kvůli nedostatku peněz by se podle něj prodražilo, protože rozestavěné projekty je nutné zakonzervovat. Cena staveb by se navíc kvůli odložení zvýšila podle indexu stavebních prací a inflace. Dobeš odhadl, že prodražení by se mohlo ročně pohybovat kolem dvou až tří procent z hodnoty projektů.