Dobeš pokračuje v boji o peníze pro SFDI, chce alespoň devět miliard

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Ministr doprav Pavel Dobeš požaduje navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o devět miliard korun. Ohledně dotací krajům na financování regionálních železnic a rychlíkové dopravy nabízí kompromisní řešení. Ministr to uvedl před zasedáním kabinetu.

Státní příspěvek pro rozpočet fondu ve výši 37 miliard nedostačuje na pokrytí potřeb resortu, neumožní ani plně vyčerpat evropské prostředky z Operačního programu doprava, zopakoval Dobeš. Prostředky pro resort dopravy navrhuje hledat v kapitole Všeobecná pokladní správa, kde se prý potřebné peníze dají najít.

„Vývoj rozpočtu doznal historicky nejvyšších razantních škrtů. Absolutní výše (včetně evropských peněz a úvěru Evropské investiční banky) se v roce 2010 blížila 96 miliardám korun,“ upozornil Dobeš. V roce 2012 má být celkový rozpočet SFDI snížen téměř o polovinu. Ministerstvo dopravy tak nebude schopno plnit závazky, které má, včetně závazků planoucích z Operačního programu doprava, dodal. Navržený rozpočet SFDI podle Dobeše státu uspoří v následujícím roce 13,3 miliardy korun, ale v roce 2015 bude znamenat ztrátu 36 miliard korun. Z toho 26 miliard korun by resort musel vrátit do rozpočtu EU, zbytek by tvořily příjmy chybějící například na výběrech DPH.

Kompromisní návrh na financování železniční dopravy spočívá podle Dobeše v rozdělení financování na více subjektů. Pokud se ve státním rozpočtu najde 300 milionů korun, kraje by mohly ze svých rozpočtů přidat částku kolem 150 milionů korun. Dalších 150 milionů korun by shodně ušetřily České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Tím by se objem železniční dopravy nemusel pro příští rok snižovat, uvedl Dobeš. O této možnosti prý ministr už jednal s představiteli krajů.

Memorandum, které s kraji uzavřela předchozí vláda Jana Fischera, regionům zaručuje po dobu deseti let roční dotace 2,6 miliardy. Tuto částku chce ministr financí ročně snížit o 600 milionů korun. Dotace do dálkové železniční dopravy se přitom mají snižovat o 200 milionů korun.

Asociace krajů ČR trvá na platnosti Fischerova memoranda v plné výši

Předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek dnes uvedl, že asociace trvá „bezpodmínečně na platnosti memoranda a závazků potvrzených vládou v roce 2009“. „Budeme jejich závaznost vymáhat právní cestou. Pokud vláda přestane trucovat a přijde s konkrétními návrhy řešení namísto silové pozice negace memoranda jako celku, jsme připraveni jednat v zájmu občanů našich krajů a zajištění regionální železniční dopravy,“ uvedl Hašek.

Hejtman chce podle svých slov počkat na „konkrétní oficiální návrh vlády“. „Předpokládám, že takový bude mít ministr Dobeš pro kraje v nejbližších dnech,“ dodal.