Ministr Prachař u poslanců uspěl jenom napůl

Ministr dopravy Antonín Prachař dosud působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici.

Ministr dopravy Antonín Prachař dosud působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici. Zdroj: ctk

Novelu zákona, jež razantně zvyšuje výkupní ceny pozemků pro dopravní stavby, je potřeba pořádně proklepnout v hospodářském výboru. Tak zní verdikt poslanců ze středeční schůze sněmovny. Ministru dopravy Antonínu Prachařovi (ANO) přes veškerou snahu nevyšel plán na definitivní schválení novely hned v prvním čtení. Záměr vetovaly ODS a TOP 09.

Prachař jako duchovní otec navrhované změny ale neutrpěl úplný debakl. Poslanci napříč stranami se shodují, že je nutné vlastníkům pozemků nabídnout „férovější“ ceny. Nejčastější výtky ale směřovaly k detailům, které podle některých zákonodárců nahrávají korupci. Oproti plánům ministerstva tak zákon nejspíš ve druhém čtení čeká řada změn.

Prachař navrhuje, aby za dobrovolný a rychlý prodej dostal majitel až šestnáctinásobek odhadní ceny. Až o osminásobném zvýšení by přitom mohl rozhodovat pouze investor, tedy například Ředitelství silnic a dálnic, vyšší bonus by schvaloval ministr.

„V atmosféře České republiky je ten princip skutečně na hraně a může být skutečně prokorupční,“ řekl poslanec František Laudát (TOP 09).

Riziko vzniku korupčního prostředí vidí také jeho kolega, občanský demokrat Zbyněk Stanjura, jinak velký zastánce zvýšení výkupních cen. Ten zároveň vznesl výtku, že devadesátidenní lhůta vlastníkům na odsouhlasení prodeje je příliš krátká. „Je v tom skrytá čertovina, mám obavu, aby se nezačalo spekulovat jen na šestnáctinásobek,“ doplnil Karel Šidlo (KSČM).

Problém tkví i v tom, že samotná novela hovoří jen o zvýšení ceny, přesná pravidla má přinést až metodický pokyn ministra. Ten ale výtky poslanců odmítl, podle něj nebude pro kreativitu úředníků žádný prostor.

Prachař svým tlakem na rychlost uspěl alespoň v tom, že hospodářský výbor zkrátí lhůtu na projednání na dvacet dnů místo obvyklých šedesáti. Novela by tak mohla být schválena už v červnu. V jaké podobě, ale není zatím jasné. Netrpělivě na ni čekají stovky majitelů pozemků, kterým aktuálně hrozí vyvlastnění. To se týká především chystané rychlostní silnice R35, nedokončeného úseku D1, karlovarské R6, okruhu kolem Českých Budějovic nebo pražského okruhu.

Ministr Prachař žádá desítky miliard