Obrana při tendru na servis airbusů porušila zákon, tvrdí kontroloři

Český vládní airbus

Český vládní airbus Zdroj: CC BY-SA 2.0: Aleksandr Markin

Uzavření půlmiliardové zakázky na opravy dvou armádních letounů A 319, které slouží vojákům a ústavním činitelům, je v nedohlednu. A jejich servis se bude dál prodražovat.

Ministerstvo obrany se nechce smířit se srpnovým verdiktem Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, aby na jaře zrušené výběrové řízení obnovilo a dohodlo se s firmou Glomex. „Využili jsme možnosti podat proti rozhodnutí úřadu rozklad,“ uvedl bez podrobností Vladimír Lukovský z tiskového oddělení rezortu.

Antimonopolní úřad dospěl k závěru, že ministerstvo anulováním soutěže porušilo zákon o veřejných zakázkách. „Neuvedlo transparentní důvody, a tím mohlo podstatně ovlivnit výběr nejvýhodnější nabídky,“ píše se v rozhodnutí. To dává za pravdu stěžovateli, tedy Glomexu.

Úředníci oponují, že Airbus S.A.S., který stroje vyrábí, by konkurenci neposkytl přístup k softwaru, a opravy by tak blokoval. A to je hlavní důvod, proč upřednostňuje spolupráci s ním.

To Glomex popírá. Předložil přitom řadu dokumentů včetně smlouvy s firmou Lufthansa Technik, jež se zaměřuje právě na airbusy, a musí mít proto k jejich programovému vybavení přístup. V Evropě je Lufthansa Technik největším poskytovatelem leteckých servisních služeb.

Na postupu rezortu zaráží, že jeho jednání s Airbusem dosud nikam nevedla. Po předložení cenově nejvýhodnější nabídky si evropský gigant začal diktovat podmínky, které odporovaly zadání soutěže. Například to, aby se kontrakt uskutečnil nikoli v korunách, ale v eurech, a aby zadavatel nesl kurzová rizika. To by cenu velmi pravděpodobně zvýšilo až o desítky milionů.

Vládní Airbus v doprovodu stíhačky GripenVládní Airbus v doprovodu stíhačky Gripen|Milan Nykodym, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)Vládní Airbus v doprovodu stíhačky Gripen

Kauza se vleče několik let. Za bývalé šéfky rezortu Vlasty Parkanové (TOP 09) padlo rozhodnutí, že zakázku získá Airbus. Když v roce 2013 smlouva vypršela, ministerstvo chtělo postupovat průhledně a vypsalo tendr. Ten ale později zrušilo a opět se dohodlo s Airbusem. Tehdy však nenarazilo na odpor antimonopolního úřadu.

V současnosti jde o zajištění oprav obou letounů na léta 2015 až 2021 za 450 milionů korun. Od loňského prosince o ně dočasně pečuje firma Czech Airlines Technics. Účtuje si přitom vyšší ceny, než které nabízely Airbus i o něco dražší Glomex.