Prachař chce odpustit firmám penále za zpoždění modernizace D1

Podle smlouvy má stát nárok na milionové penále za každý den zpoždění. Jeho vymáhání by ale nebylo jednoduché a je možné očekávat, že se proti sankci budou stavební firmy bránit u soudu. „Zhotovitelé namítají, že jim nebylo předáno včas staveniště,“ uvedl Prachař. Ten připustil, že nějaké chyby na straně investora a tedy státu vzniknout mohly, a proto nyní hledá smírné řešení.
„Naším cílem není si vzájemně posílat faktury, penalizace. Naším cílem je modernizovat dálnici tak, aby sloužila občanům,“ doplnil ministr s tím, že smyslem připravované dohody je to, aby se nároky obou stran prakticky smazaly a stát za vzniklé vícenáklady nic neplatil.
Vícenáklady ještě nejsou vyčísleny
Přestože podle ministra nejsou tyto vícenáklady například na odvoz svodidel, nájem strojů na další období, ještě oficiálně vyčísleny, v zákulisí se hovoří o částce převyšující sto milionů korun.
Podobná situace jako v případě úseku u Jihlavy je i v sousední modernizované části komunikace mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Tam v minulosti narostlo zpoždění až zhruba ke 200 dnům. V posledních měsících ministerstvo uvádělo, že se tento skluz podařilo stáhnout na 80 dní. Obě stavby tak budou kvůli zimní stavební přestávce pokračovat na jaře, kdy budou dělníci pokládat povrch na druhou polovinu dálnice.
Dva úseky budou dokončeny ještě letos
Kromě uvedených úseku začali vloni na dálnici D1 silničáři opravovat rovněž úseky mezi Šternovem a Psáři a Loktem a Hořicemi. Ty by měly být dokončené ještě letos. Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností.
Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je kvůli ulehčení uzavírek rozdělená na 21 úseků, které se mají modernizovat postupně.
Antonín Prachař: Za developerské projekty ČD by měl někdo sedět