Praha spustila pilotní projekt Lítačky. Zvažovat bude název i barvu

Lítačka

Lítačka Zdroj: Twitterovy profil Adriany Krnacove

Pražská městská firma Operátor ICT zahájí pilotní projekt, na jehož konci má být nový odbavovací systém a čipová karta na MHD zvaná Lítačka. Pokyn k tomu dnes dala nekompletní městská rada. Řekl to náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Výsledky pilotního projektu, který má nahradit problematickou kartu opencard, firma předloží do konce června.

Kartu s názvem Lítačka představila primátorka Adriana Krnáčová (ANO) novinářům v lednu. Tehdy řekla, že od února magistrát spustí nový systém vydávání karet, od poloviny roku pak budou lidé jezdit na Lítačku. Přesný termín přechodu na Lítačku primátorka neuvedla a nikdo jej od té doby neupřesnil.

Opozice a neoficiálně i někteří zastupitelé z ANO primátorku kritizovali za to, že projekt připravuje v utajení a veřejnosti jej předkládá ve chvíli, kdy jej neprojednala ani rada ani zastupitelstvo. Primátorka výtky odmítla. Rada nakonec na návrh Krnáčové schválila přípravu pilotního projektu až dnes. „Paní primátorka předložila radě materiál, na jehož základě ukládá Operátorovi ICT, aby učinil kroky, které povedou k realizaci projektu,“ řekl Dolínek na tiskové konferenci, které se Krnáčová nezúčastnila.

Diskuze o názvu

Podle materiálu dostal Operátor ICT zároveň za úkol, aby s odborníky konzultoval vhodnost názvu Lítačka. To ale primátorka prostřednictvím svého asistenta následně odmítla. Prý bude záležet na výsledku analýzy. „Zda zůstane název Lítačka, či nikoli, ještě rozhodnuto nemáme. Momentálně čekáme na výsledky analýzy sociálních sítí, kterou jsme si nechali vypracovat,“ uvedla.

Dokončena podle ní bude v nadcházejících dnech. „Pokud se dozvíme, že lidé jsou výrazně proti názvu Lítačka, pak společně s nimi najdeme jiný,“ doplnila. Diskutovat se také bude o grafické podobě karty, která je zatím zelená. Proti navrhovanému názvu se v uplynulých týdnech ozvala řada lidí, zvláště na sociálních sítí se stala terčem kritiky i vtipů.

Praha má nevyřešené smlouvy s vlastníkem práv k opencard, firmou eMoneyServices (EMS). Vydávání karet opakovaně zkolabovalo a provází jej potíže. EMS po magistrátu žádá přes 600 milionů korun, o 140 milionů korun se soudí. Praha podle primátorky platit nehodlá.

Opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí a Praha za ni dala přes 1,7 miliardy korun. Karta měla mít celou řadu funkcí, nyní je ale především elektronickou tramvajenkou a průkazem do městské knihovny.

Pavel Páral: Jak pražská Opencard dolítala