Proti Hegerovu zákazu lékárenských slev se bouří ÚOHS i pacienti

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Racek Jan

Novela zákona o regulaci reklamy, kterou předkládá ministerstvo zdravotnictví, a jež počítá se zákazem poskytování slev či jiných výhod zákazníkům při prodeji léků na předpis, není po chuti antimonopolnímu úřadu, některým lékárnám ani Svazu pacientů.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dal svou nevoli najevo již několikrát během letošního roku. Naposledy proti jejímu znění ostře protestoval v rámci mezirezortního připomínkovacího řízení v létě.

V roce 2009 totiž kvůli podobnému pokusu omezit marketingové aktivity, tedy poskytování slev a bonusů některých svých členů, ÚOHS uložil České lékárnické komoře pokutu ve výši jeden milion korun. „V novele zákona je přitom tato praktika legalizována, přestože omezování cenového i necenového chování soutěžitelů je protisoutěžní,“ sdělil serveru E15.cz místopředseda ÚOHS Michal Petr.

Návrhem by se měl podle informací serveru E15.cz ve čtvrtek ve sněmovně zabývat výbor pro zdravotnictví. Normu kritizuje i jeden z jeho členů, poslanec Boris Šťastný. „Návrh pokládám za naprosto nesmyslný a věřím, že nebude přijat. Lze ho jakkoliv obcházet, jde o bláznivou regulaci proti smyslu trhu,“ uvedl.

Leoš HegerLeoš Heger | ctk

Proti jsou samozřejmě pacienti, kteří by přišli o možnost uspořit při slevách peníze. „Nechápeme, proč chtějí potlačovat tržní hospodářství. Lidé by měli mít možnost získávat slevy,“ poznamenal prezident Svazu pacientů Luboš Olejár. Slevy na lécích také byly podle Olejára i malou kompenzací za nedostupnost léků, které jsou plně hrazené ze zdravotního pojištění.

Novela pobouřila i některé zástupce lékáren. „Jakékoliv omezování odnese zákazník v lékárně,“ míní šéf jedné z velkých lékárenských sítí Pavel Vajskebr. Hegerův plán nahrává zejména drobným lékárníkům, pro něž jsou slevy na recept příliš nákladné.

Ministerstvo zdravotnictví argumentuje tím, že léčivé přípravky, které jsou vydávány na lékařský předpis a jsou hrazeny plně ze systému veřejného zdravotního pojištění, tvoří v rámci poskytování zdravotní péče v mnoha případech základ léčebného postupu. „Proto mají zvláštní postavení z hlediska jejich legislativní regulace a přístupu k nim. Evropská judikatura rovněž takový druh reklamy v případě léčivých přípravků vydávaných na lékařský předpis zakazuje,“ uvedla za úřad Lucie Ciznerová.

: