Stavba kolejí na Václavském náměstí začne v červnu. Tramvaje vyjedou za tři roky

Nové Václavské náměstí by mělo podle tvůrců být příjemnější pro pohyb a dostupnější hromadnou dopravou.

Nové Václavské náměstí by mělo podle tvůrců být příjemnější pro pohyb a dostupnější hromadnou dopravou. Zdroj: Jakub Cigler architekti

Nové Václavské náměstí by mělo podle tvůrců být příjemnější pro pohyb a dostupnější hromadnou dopravou.
Nové Václavské náměstí by mělo podle tvůrců být příjemnější pro pohyb a dostupnější hromadnou dopravou.
Nové Václavské náměstí by mělo podle tvůrců být příjemnější pro pohyb a dostupnější hromadnou dopravou.
Nové Václavské náměstí by mělo podle tvůrců být příjemnější pro pohyb a dostupnější hromadnou dopravou.
Václavské náměstí čeká proměna. Více místa pro chodce, méně pro auta a zavedení tramvajové linky.
6
Fotogalerie

Výstavba nové tramvajové trati v horní polovině pražského Václavského náměstí začne letos 29. června a potrvá tři roky. Tramvaje přes náměstí mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí nepojedou od tohoto data až do 30. září, tj. tři měsíce.  Řekl to technický ředitel dopravního podniku (DPP) Jan Šurovský.

Náklady na vybudování trati od Národního muzea doprostřed náměstí vyjdou na 1,24 miliardy korun. Jako první vznikne odbočka a napojení ze současné tramvajové trati, práce budou postupovat směrem k muzeu. Auta budou po dobu výstavby jezdit obousměrně v jedné polovině Václavského náměstí.

Výstavba začne zmíněnou tříměsíční výlukou ve Vodičkově a Jindřišské ulici, kdy DPP opraví nejprve trať ve Vodičkově mezi náměstím a Palackého ulicí. Zároveň dělníci opraví stropní desku stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Poté vybudují výhybky a odbočku z nynější trati směrem po náměstí nahoru.

„V létě už dojde k zahájení výstavby na přeložkách inženýrských sítí na Václavském náměstí. Konkrétně výstavbě retenční nádrže na vodu, která bude v podzemí pod prostorem, kde jsou nyní (na náměstí) historické tramvaje. Později se začne připravovat oprava stropní desky metra C Muzeum,“ řekl Šurovský. Při výluce vzniknou ve Vodičkově a Jindřišské blíže k náměstí provizorní obratiště. „Budeme se snažit dojet až co nejblíž k tomu staveništi,“ uvedl Šurovský.

Tramvajovou trať přímo náměstí bude DPP budovat od prostředka náměstí směrem k Národnímu muzeu. Přesný harmonogram postupu prací bude podnik se stavební firmou ještě dolaďovat. V soutěži pak musí ještě najít firmu, která vybuduje koleje od muzea do Vinohradské a Škrétovy ulice. „Jedná se o druhou stavbu (první jsou koleje na náměstí), ale je povolená a má pravomocné stavební povolení,“ dodal Šurovský.

Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980, o jejich návratu rozhodlo minulé vedení města. Oproti původnímu stavu budou podle dřívějších informací jezdit po stranách náměstí a uprostřed bude promenáda. Město také na náměstí počítá s utlumením provozu automobilů.

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. V roce 2020 začala rekonstrukce spodní části náměstí, kterou město již dokončilo. Poté pokračovaly práce na dvou menších plochách u kolejí z Jindřišské do Vodičkovy ulice, které už byly přípravou pro stavbu tramvajové trati v horní části.