V Praze se možná kvůli hluku zruší desítky tramvajových spojů

tramvaje v Praze

tramvaje v Praze Zdroj: E15

Pražské tramvaje
Některé tramvaje v Brně kvůli namrzlým trolejím nejezdí
Tramvaje křižující centrum města by měly podle magistrátu bulvár oživit. (Zdroj: Archiv DPP)
Městská část Praha 1 by raději tramvaje na Václavské náměstí neměla, chce zde bulvár. (Zdroj: Archiv DPP)
Na pražské Václavské náměstí se možná opět vrátí tramvaje
6
Fotogalerie

Praze a dopravnímu podniku (DPP) hrozí to, že budou muset redukovat počet tramvajových spojů. 

Důvodem jsou nová hygienická pravidla pro výpočet hlukových limitů. Týká se to tratí, které budou opravovány nebo už byly opraveny, ale neprošly ještě kolaudací. Novinářům to dnes řekli dopravní ředitel DPP Jan Šurovský a primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD). Omezení tramvají by se mohlo dotknout spojů jezdících od 22:00 do 6:00.

Problémy by mohly být například v Bělehradské ulici, která byla před časem rekonstruována. Po změnách letos v srpnu tudy jezdí nová tramvajová linka. Pokud bude muset město dodržovat platné limity, linka bude muset být zrušena. Celkem by to na území Prahy mohlo znamenat odebrání až 73 spojů.

Podle Šurovského je problém ve výkladu nařízení hygieniků. Navíc se podle něj na trať nebudou vztahovat hlukové limity, které má daná ulice - hygienici tak rozlišují ulice, kde jezdí tramvaje na svém pásu, od těch, kde jsou koleje součástí vozovky. A tam vzniká problém. "Tramvaj má na stejném místě přísnější limity než autobus. Hygienici mají za to, že dráha má své limity určené ochranným pásmem dráhy, a nebyli schopni pochopit, že tramvaj není jako běžná železnice, že má jinou charakteristiku," řekl Šurovský.

Pokud by hygienici svůj názor nezměnili, mohlo by to dospět k tomu, že by DPP nahradil tramvaje autobusy, protože ty by hlukové limity splnily. Tím by se ale zřejmě zhoršil stav ovzduší a životního prostředí. Dalším problémem je podle Šurovského to, že neexistují starší data měření hluku a míra se zpětně pouze dopočítává.

Problémy má DPP i ve vozovnách, hygienici hluk z nich vnímají jako stacionární zdroj. "Tramvaj, která jede do vozovny, ale není přece stacionární zdroj hluku. Chápal bych to, kdyby tam byl nějaký agregát, který neustále hučí," řekl Šurovský. DPP proto nemá stále zkolaudovánu vozovnu ve Vokovicích. "Tam ale ani není možné hluk změřit, protože z Evropské (ulice) jde od aut i v noci takový kravál, že to nejde. Kdybychom postavili protihlukovou stěnu, která začne odrážet k domům hluk aut z Evropské, tak je to ale v pořádku. Hluku budou mít lidé víc, ale původcem budou auta a to nevadí. Je to celé absurdní," řekl.

Praha a DPP chce proto v lednu uspořádat jednání, na které by přizvali rovněž hygieniky a problém jim vysvětlili.