Vídeňští a brněnští zelení chtějí levnější vlakové spojení měst

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

Levnější jízdenka na vlak z Brna do Vídně a lepší spolupráce při budování značky cyklostezky Brno - Vídeň. To jsou dva projekty, na nichž chtějí spolupracovat brněnští zelení se svými vídeňskými kolegy, vedla zastupitelka Brna Jana Drápalová (SZ). Otázka ceny jízdného do Vídně je problémem především dohody Českých drah s rakouskými kolegy. Zelení však chtějí z obou stran tlačit na to, aby se snížila cena zpáteční jízdenky. Ta v současnosti stojí 800 korun.

„Ještě existuje omezený kontingent jízdenek za 500 korun, ale ten se nedostane ke každému. Přitom 800 korun stojí cesta do Vídně autem,“ upozornila Drápalová. S kolegy by tak chtěla dosáhnout ceny zpáteční jízdenky za 400 korun.

Vlak už je nyní konkurenceschopný autu, protože od neděle dojedou vlaky z Brna na vídeňské hlavní nádraží za hodinu a půl, navíc České drahy vypravují do Vídně nové soupravy Railjet. „Za 400 korun by mohla spousta lidí jet na výlet vlakem. Nejen na vánoční trhy, ale třeba do divadla,“ doplnila Drápalová.

Cyklostezka Brno - Vídeň zatím funguje především na české straně. Existuje dobrovolný svazek obcí, který žádá o granty na dostavbu úseků a společně propaguje cyklostezku jako jeden produkt. Na rakouské straně spolupracuje pouze příhraniční Laa an der Thaya. „Potřebujeme, aby spolupracovala především Vídeň. Stejně tak je na české straně nejdůležitější spolupráce Brna jako největšího města svazku,“ řekla Drápalová.

Výsledkem by měl být zvýšený turistický ruch především na rakouské straně, kam se vydávají z české strany spíš ojedinělí cyklisté. Díky jednotnému značení a službám by však měli přijet i Rakušané na sever od hranic.

Zelení z obou měst spolupracují také na změně cen předplatních jízdenek na MHD. Ve Vídni totiž snížili cenu roční jízdenky ze 450 na 360 eur (9920 korun) a počet předplatitelů se zvýšil ze 350.000 téměř na dvojnásobek. „V koaliční smlouvě jsme si dali předsevzetí, že za dva roky zlevníme i u nás. Do té doby musíme technicky vyřešit všechny náležitosti,“ uvedl primátorův náměstek Martin Ander (SZ). Tuto vizi představil už v červnu, kdy hovořil o zlevnění ročního předplatného v Brně na 2500 korun. Nyní stojí roční jízdenka 4750 korun.