Vláda zakročila proti „šmejdům“. Podpořila zákon o ochraně spotřebitele

Vláda zakročila proti šmejdům.

Vláda zakročila proti šmejdům. Zdroj: Profimedia.cz

Vláda zakročila proti šmejdům.
Vláda zakročila proti šmejdům.
3
Fotogalerie

Smlouvy uzavírané po telefonu by mohly být účinné až od okamžiku, kdy spotřebitel nabídku podepíše. Spotřebitel by také v budoucnu nemusel platit za plnění, které si výslovně neobjednal. S opatřeními počítá věcný záměr nového zákona o ochraně spotřebitele, který v pondělí podpořila vláda. O schválení materiálu ministerstev průmyslu a spravedlnosti, který by měl vést ke zlepšení postavení zákazníků vůči obchodníkům, informoval na Twitteru mluvčí vlády Martin Ayrer.

Navrhovaný spotřebitelský kodex by měl v budoucnu nahradit příslušnou část občanského zákoníku a má být v souladu se spotřebitelským právem EU. Nyní určuje práva spotřebitelů občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele. Vedle toho v této oblasti existuje řada zvláštních předpisů, třeba zákon o spotřebitelském úvěru či zákon o potravinách. Vzhledem k říjnovým volbám rozhodne o dalším osudu úpravy to, jak se k ní postaví příští vláda.

Kodex zakotvuje povinnosti i sankce na jednom místě. "Uzákonění spotřebitelského práva je nezbytné. Dojde k odstranění roztříštěnosti a dvojkolejnosti stávající právní úpravy, zajištění vyšší míry vymahatelnosti práva a k celkovému posílení právní jistoty," uvedl ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD).

Novou povinností obchodníka má být výslovně upozornit spotřebitele, že se objednávkou zavazuje k zaplacení. Materiál počítá i se zákazem předem zaškrtnutých políček v různých smlouvách. Obchodníci by podle návrhu nemohli účtovat poplatky spotřebiteli za způsob placení, pokud převyšuje jejich náklady.

Stejně tak by nemohli používat pro komunikaci se spotřebitelem, s nímž mají uzavřenou smlouvu, telefonní číslo s vyšší než běžnou sazbou. Návrh nově stanovuje výčet ujednání, která budou vždy považována ve smlouvách za zneužívající.

Nový zákon má představovat "základní kámen" ochrany spotřebitele v Česku. "Nová právní úprava by měla být co možná nejvíce přehledná, jasná a srozumitelná, což je předpokladem patřičného právního vědomí spotřebitelů i podnikatelů. Důsledkem nové právní úpravy bude posílení vymahatelnosti spotřebitelského práva obecně," uvádí materiál.

Shromáždění spotřebitelského práva do samostatného právního předpisu, zejména díky vyjmutí příslušných částí z občanského zákoníku, má umožnit pružnou reakci na potřebu implementovat novou evropskou legislativu.

Z občanského zákoníku by se do nového kodexu měla přesunout mimo jiné pravidla pro uplatnění záruky, úprava cestovní smlouvy či finančních služeb, úprava distančních smluv a smluv uzavíraných mimo obchodní prostory či problematika elektronického obchodu.