Zeman dá za kampaň přes 15 milionů, lidem pošle svůj "životní příběh"

Miloš Zeman

Miloš Zeman Zdroj: Richard Rames, E15

jih , ČTK
Miloš Zeman na své prezidentské kampani nešetří. Zatím utratil již přes tři miliony korun, v záloze má ale ještě dalších 12 milionů. Ty půjdou například na rozeslání jeho "životního příběhu" do čtyř milionů domácností, využití internetu i billboardy, kterých se Zeman zprvu zříkal. Zároveň uvedl, že se mu na podporu kandidatury už podařilo získat přes 80 tisíc podpisů.

Zemanův tým je podle člena volebního výboru Martina Nejedlého připraven zveřejňovat jména dárců, aby vyloučil jakékoli pochybnosti o financování kampaně. V minulosti se objevily spekulace, že SPOZ sponzorovala ruská firma Lukoil provozující čerpací stanice. Firma to popřela s tím, že to není součástí její strategie ani do budoucna.

Hlavními dárci kandidátů jsou zatím politické strany. Kandidát ČSSD Jiří Dienstbier dostal od své strany téměř 950 tisíc korun, ODS vyčlenila pro svého kandidáta Přemysla Sobotku 15 milionů korun a Janu Fischerovi spolumajitel Třineckých železáren Tomáš Chrenek daroval devět milionů korun.

Zeman dnes v Ćeské spořitelně také otevřel účet na financování volební kampaně, jak mu ukládá zákon. Transparentní účet, na němž mohou lidé sledovat finanční dary prezidentských kandidátů i výdaje na kampaň, už zřídili Fischer, Dienstbier i europoslankyně podporovaná KDU-ČSL Zuzana Roithová.

Těšte se na "skutečnou bombu"

Zeman chce ve své pražské kanceláři pořádat pravidelné tiskové konference, na které bude zvát známé osobnosti, které mu dali svou podporu. Na první, která se uskuteční 13. září přijde právník Jan Kříž, na další zpěvák Laďa Kerndl a mistr světa v boxu Lukáš Konečný. Postoupí-li do 2. kola, pak prý na tiskovou konferenci přijde „skutečná bomba“. Více ale odmítl prozradit.

Zeman se zatím podle průzkumů jeví jako jeden z favoritů volby. POdle jednoho z posledních průzkumů by ho volilo přes 20 procent lidí, jen o něco méně než Jana Fischera.

Prezidenta budou lidé vybírat ve dvou kolech, do druhého, které se bude konat po dvou týdnech, postoupí dva nejúspěšnější z kola prvního. Na kampaň před prvním kolem mohou dát nejvýše 40 milionů korun, na finále ještě dalších deset milionů. Prezidenta budou moci volit i Češi žijící v zahraničí.

Kandidáti musí sestavit tří až pětičlenný volební výbor, který bude zodpovědný za financování kampaně. Výdaje na propagaci budou hradit přes zvláštní účet. Účetnictví mají zveřejnit do dvou měsíců od voleb na internetu a dodat k přezkumu senátnímu mandátovému a imunitnímu výboru.