Legendární Breitling. Hodinky pro piloty i ty, kteří o létání jen sní

Breitling

Breitling Zdroj: Archiv značky

 Breitling Premier Chronograph 42.
Hodinky spojené s nebem i s luxusem, to je Breitling.
 Breitling Aviator 8 B01 Chronograph.
Breitling má dlouhou historii.
Breitling Navitimer.
6
Fotogalerie

Málokterá značka tolik polarizuje a má tolik oddaných fanoušků, stejně jako těch, kteří spíše odmítavě zavrtí hlavou. Možná za to může přelom milénia, což byla zhruba doba, kdy v naší republice nosili Breitlingy divní podnikatelé, vrcholní manažeři a generální ředitelé – a to ne proto, že by obdivovali historii značky a technické fíčury, ale spíš proto, že tenkrát se u nás hodinková kultura teprve formovala a tohle byly prostě ozdoby, které byly vidět.

Velké, okázalé, na první pohled (i pro laiky) drahé hodinky. I ten, kdo se o hodinky vůbec nezajímal, poznal, že máte na ruce „něco“. A řada majitelů si je pořizovala jako symbol úspěchu, ekonomické síly a společenského postavení. I výběr byl u nás tenkrát mizerný, drtivou většinu prodaných kousků tvořil páteřní model Navitimer, ten se navíc často fejkoval, na rukou se objevovaly levné padělky a tím celé tohle období dostalo pachuť takového divného snobismu. Volně se pohupující stříbrné „Brajtle“ na nezkráceném tahu se staly synonymem pro lidi, kteří hodinkám moc nerozumějí, ale můžou si je koupit. Za to samozřejmě značka jako taková nemůže, Breitling se jen do obliby dostal ve špatném timingu a navíc šlo vyloženě o českou záležitost.

Dnes naopak Breitling šlape do marketingu, do inovací, do novinek a do speciálních limitek víc než kdy předtím ve své historii – a značce (i prodejům) to neuvěřitelně prospívá. Mění se i celková globální strategie fi rmy; spíš než hodinky pro elitní fajnšmekry se profi luje jako „casual luxury“, razí otevřený a přiměřeně dostupný „friendly“ přístup, a to je to, na co zákazníci slyší. Hodně frčí spolupráce se sportovními ikonami, hvězdami showbyznysu a kolaborace s jinými brandy, které dávají vzniknout „capsule“ kolekcím, což je v podstatě jen trochu jiný název pro limitky, které si nechtějí říkat limitky. Jde o striktně omezený počet kusů konkrétního modelu na určité téma, s určitým odkazem, ve specifi cké barvě nebo stylu. Spolupráce s motocyklovou značkou Norton vystřídal Triumph a s vozy Bentley (do kterých montuje krásné palubní hodiny) je Breitling spojený už více než čtvrt století.

Všechno to přitom začalo hodně letecky, protože jestli je něco kvintesencí pilotek, je to právě Breitling. Značka vznikla už v roce 1884 a nejprve se zaměřovala na výrobu časoměrných přístrojů a průmyslových měřidel. Později se přesunula do Švýcarska a po smrti svého zakladatele Leona Breitlinga převzal fi rmu jeho syn Gaston, který v roce 1915 vynalezl první náramkový chronograf. Ten se okamžitě stal oblíbený mezi piloty, kterým umožňoval mimo jiné spočítat množství paliva.

V roce 1936 se Breitling stal ofi ciálním dodavatelem pro britskou RAF, ale už dva roky předtím, v roce 1934, přišel Breitling s vylepšeným chronografem disponujícím dvěma tlačítky (druhé sloužilo jako vynulování pozice ruček), a tak vznikl vzor pro všechny hodinky „se stopkami“, tak, jak je dnes známe. Chronograf ale nebyl jedinou vychytávkou, kterou piloti oceňovali. Model Chronomat později nabídl kruhové logaritmické měřítko a legendární model Navitimer, který spatřil světlo světa už v roce 1952, zase umožňoval provádět výpočet všech úkonů spojených s navigací, což se v době neexistující GPS docela šiklo. 

Ačkoli je dnes v produktovém portfoliu Breitling kromě pilotek zastoupená i kategorie potápek, zejména poslední dekáda ukazuje, že návrat ke kořenům a k původní autenticitě je tím správným směrem. Mimořádně populární jsou „heritage“ modely, které ale v podání Breitlingu nejedou na univerzální „vintage“ či retro vlně, ale jsou svébytnou moderní interpretací původního odkazu. Důkazem je třeba čím dál častější použití in-house strojků do řady modelů (jinak Breitling často používá i značně modifi kované strojky ETA), nebo manuální nátah u chronografů, záležitost před deseti lety nevídaná.

Breitling zkrátka poslední dekádu jede, tedy spíš letí, a drží vteřinovku na tepu doby, aniž by se vzdával svého historického odkazu. To moc značek nedokáže a v relativně konzervativním hodinkovém světě jde o sympaticky uvolněný přístup. (Přesvědčit se o tom můžete i v novém Breitling butiku, který od října otevírá pražský zástupce značky Carollinum.)