Trendy Jana Vávry: Bankéři se krypta ještě chvíli bát nemusejí

Logo Etherea

Logo Etherea Zdroj: profimedia

Ethereum je hned po bitcoinu druhým nejhodnotnějším projektem ve světě kryptoměn. A byť jde o novější a v mnoha ohledech pokročilejší technologii, její tvůrci narážejí pořád na tytéž problémy jako vývojáři „prehistorického“ 11 let starého bitcoinu. Jakmile totiž začne výrazněji růst zájem o používání jednoho či druhého projektu, transakční poplatky prudce vzrostou.

Počet transakcí, které etherová síť musela v průměru za posledních sedm dní zpracovat, dosahuje nejvyšších hodnot od ledna 2018, informoval server Coindesk s odkazem na analýzu společnosti Glassnode. Jenže totéž lze napsat i o průměrné výši transakčního poplatku – podle portálu Ycharts dosahuje nyní zhruba půl dolaru, ještě před rokem byl sotva poloviční.

Půl dolaru se možná nezdá moc, platba bitcoinem ještě nedávno stál několikanásobek této částky. Na druhou stranu prakticky všechny kryptoprojekty, které přišly po bitcoinu, se ho snažily trumfnout mimo jiné i laciností svého používání.

Platby digitální měnou ale nejsou tím nejdůležitějším faktorem, který ethereum tak zahlcuje. Je důležité připomenout, že ethereum neoznačuje konkrétní virtuální měnu, ale digitální platformu a programovatelnou „účetní knihu“, na které teprve funguje řada vzájemně podobných kryptoměn.

Jednou z nich je i ether, druhá nejhodnotnější virtuální mince na trhu. Vedle ní na ethereu běží i množství platidel, která deklarují svou navázanost na dolar v poměru 1 : 1.

Hodnota takových mincí proto v porovnání s bitcoinem téměř nekolísá. Technologické vymoženosti etherea kromě toho podporují rozmach nejrůznějších finančních instrumentů včetně půjček, které ale ke svému zpracování nepotřebují centrální autoritu. Vše automaticky řídí algoritmy a chytré kontrakty.

Fanoušci etherea dokonce neváhají v jeho případě mluvit o zárodku nového finančnictví, kde už není místo pro centrální bankéře. Pokud by ale v dohledné době mělo ethereum nynější finanční svět nahradit, přišla by tvrdá srážka s realitou kvůli stále nedostačující kapacitě sítě. Byť jde o problém, který se snaží vývojáři vyřešit.