Alibaba díky neoficiálnímu svátku utržila přes 200 miliard korun

Jack Ma, šéf firmy Alibaba

Jack Ma, šéf firmy Alibaba Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: World Economic Forum via Flickr

Čínský internetový gigant Alibaba prodal o dnešním takzvaném dni nezadaných zboží v přepočtu za více než 200 miliard korun. Proti loňskému 11. listopadu se tak jeho tržby zvýšily o zhruba 60 procent. Prudký nárůst prodeje dokládá sílu čínských spotřebitelů a rostoucí význam neoficiálního čínského svátku, z něhož firma letos udělala celosvětový den zlevněných nákupů na internetu.

Údaj o celkových dnešních tržbách na obří tabuli v rozlehlém kampusu Alibaby v Chang-čou se dostal už brzy během dne nad loňskou hodnotu 35 miliard jüanů. Krátce po půlnoci tamního času skončil na 57,1 miliardy jüanů (206 miliard korun).

Čínský den nezadaných
Den nezadaných, inspirovaný čtyřmi jedničkami v datu, začali slavit v 90. letech čínští studenti jako domácí obdobu svátku svatého Valentýna. Během let začali jeho tržní potenciál u mládeže využívat internetoví prodejci. V roce 2009 prohlásila Alibaba tento den „nákupním svátkem“ a o tři roky později si firma nechala registrovat čínské označení pro „dvojitou jedenáctku“.

Letos firma přenesla čínský svátek na globální scénu a prodejci na jejích stránkách nabízeli výrazné slevy zákazníkům z více než 200 zemí světa. Podle Alibaby jde o největší čtyřiadvacetihodinovou nákupní akci na světě.

Objem tržeb zvýšily přípravné iniciativy Alibaby a prodejců. Ti lákali zákazníky na dnešní slevy a přijímali objednávky na zlevněné zboží už od 15. října, zatímco dnes vesměs už jen zpracovávali platby a odesílali zboží. „Nákupního svátku 11. 11.“ se dnes přes nákupní stránky Alibaby zúčastnilo kolem 27 tisíc prodejců. V roce 2009 nabízelo 11. listopadu na její stránce Tmall výrazné slevy jen 27 firem.

Nákupní akce se slevami dnes pořádali i další velcí čínští internetoví prodejci, jako je JD.com, Suning Commerce Group nebo Yihaodian, který patří americkému maloobchodnímu gigantu Wal-Mart. Analytici jsou ale podle agentury Reuters přesvědčeni, že Alibaba bude dnešním nákupům bezkonkurenčně dominovat.

Reklama v podobě historického IPO
Firma si udělala letos velkou reklamu v zahraničí díky mediálnímu zájmu o zářijový prodej jejích akcií na newyorské burze. Získala 25 miliard dolarů, což znamenalo největší primární emisi akcií ve světové historii.