Zavedená praxe funguje tak, že Amazon dohodne výraznou slevu s originálním prodejcem, který mu pak na konci zúčtovacího období zašle dlužní úpis a na oplátku obdrží šek. Tomu je však podle nového nařízení indické vlády konec. Internetoví prodejci teď nemohou přímo ani nepřímo ceny ovlivňovat.
Toto nařízení, které je zavedeno s okamžitou platností, znamená značný zásah do podnikání firem, které v posledních letech investovaly miliardy dolarů do svých aktivit na indickém trhu. Kromě Amazonu se týká například také indické společnosti Flipkart, která na domácím trhu působí už od roku 2007.
Konkurenti se spojili
Postižené společnosti se teď spojily a prostřednictvím společného dopisu chtějí oslovit indickou vládu s žádostí o vysvětlení důvodů pro zavedení nových nařízení, případně jejich pozdržení do září letošního roku. Analytici nicméně nepředpokládají, že by vláda zpočátku internetové prodejce za možná porušení směrnic tvrdě postihovala.
Podle analytiků je pozitivem pro internetové prodejce alespoň fakt, že pro ně skončilo období nejistoty bez jasně nastavených pravidel. Nyní budou moci adekvátně upravit svou strategii.
Za loňský rok utratili zákazníci v Indii 12,1 miliard dolarů (asi 287 miliard korun) za nakupování přes internet. Podle analytiků ze společnosti Forrester Research se v roce 2020 suma vyšplhá až na 75 miliard dolarů v přímé závislosti na tom, že čím dál více lidí v zemi bude mít přístup k internetu.
Díky podobným predikcím Amazon věří, že do deseti let se Indie pro největší internetový obchod na světě stane druhým největším trhem po Spojených státech. Pro Amazon je to důležité i z hlediska toho, že se mu dosud příliš nepodařilo prosadit v Číně, kde vládnou domácí prodejci.