Analýza: E-shopy ve výprodejích skutečně zlevní jen minimum zboží

Z dat vyplynulo, že e-shopy po Vánocích uplatnily skutečnou slevu v průměru u tří procent nabízených produktů. Jako skutečná sleva je v analýze považována hodnota, která byla v lednu o více než pět procent nižší než všechny ceny ve sledovaném období. Společnost Karsa Technologies v období posledních čtyř měsíců monitorovala vývoj cen elektrospotřebičů a mobilních přístrojů prodávaných v osmi předních internetových obchodech v Česku.
Dobrou zprávou podle studie nicméně je, že ze všech kategorií produktů, které aplikace analyzovala, nedošlo ani u jedné ke zdražení. V lednu si tak prý zákazníci mohou být jistí, že elektroniku nekoupí za vyšší ceny než před Vánocemi.
Podíly zlevněného zboží v jednotlivých kategoriích v povánočním období v e-shopech v procentech: | |||
---|---|---|---|
Kategorie | Opravdová sleva | Opakovaná sleva | Stejná cena |
Mobilní telefony | 12 | 13 | 55 |
Hi-Fi audio | 8 | 5 | 75 |
Digitální kamery | 5 | 12 | 74 |
Malé spotřebiče | 5 | 7 | 75 |
Notebooky a Tablety | 5 | 5 | 76 |
Pračky | 4 | 10 | 64 |
Digitální fotoaparáty | 4 | 5 | 84 |
Bílé zboží | 3 | 6 | 73 |
Počítače | 3 | 1 | 83 |
Satelitní technika | 2 | 5 | 93 |
Auto Hi-Fi | 2 | 5 | 87 |
Nejvýraznější slevy: mobilní telefony
Lednové slevy se nejvýrazněji projevily u mobilních telefonů, kdy bylo skutečně zlevněno 12 procent produktů v této kategorii. „Ruku v ruce s tím však jde také takzvané opakované zlevnění, kdy prodejce před Vánoci uměle zvýší cenu nabízeného artiklu a po Vánocích prezentuje propad na původní cenovou hladinu jako slevu,“ uvedl ředitel společnosti Karsa Technologies Michal Ježek.
V případě mobilů byly podle něj takové praktiky zaznamenány dokonce častěji než skutečná sleva, až u 13 procent zboží. Stejná taktika byla pak ve zvýšené míře patrná i u digitálních kamer a praček. Analýza upozorňuje, že internetovým obchodům by v případě podobných praktik mohl hrozit i postih ze strany České obchodní inspekce.
Kromě mobilních telefonů k výraznějšímu opravdovému zlevnění, tedy k povánočním slevám vyšším než pět procent, došlo ještě u hudebních přehrávačů. Podle analýzy se ale mnoha kategoriím skutečného zlevnění zcela vyhnulo. Dlouhodobě internetové obchody prý nemění ceny zvláště u satelitní techniky.