Angličané jezdí do Čech poslouchat lokomotivu "Bardotku"
Podmínky ostrovanů jsou ovšem striktní. Přísně vyžadují konkrétní lokomotivu řady 749 (případně 751) zvanou Bardotka, Barča nebo Zamračená.
K lokomotivě se v určeném pořadí připojí tři nebo čtyři vagony. Barča musí být bez tlumičů, aby vynikl zvuk motoru. Právě ten anglické šotouše přitahuje. „Jsme tu právě kvůli tomu zvuku, máme ho rádi. A to je hlavní důvod naší cesty, ten zvuk nás spojuje, v žádném klubu organizovaní nejsme,“ řekl tento týden serveru E15.cz jeden z turistů při zastávce v Českých Budějovicích.
Právě tam si tentokrát cizinci zvláštní vlak objednali, aby následně projeli celé jižní Čechy. Barča bublala například v Temelíně, zajela i do Netolic, kam už pravidelná doprava byla zrušena. Základní šotouší výbavou jsou lyžařské brýle, mikrofon a videokamera. Vykloněni po celou cestu z oken poslouchají netradiční cestující Barčin hluk. Na každé zastávce se pak vyvalí z vlaku, natáčejí a hlavně nahrávají. „Asi si to potom pouštějí doma s manželkou,“ podotkl údržbář na budějovickém nádraží.
Video, z něhož i ti, kteří nejsou zapálenými fandy železnice, pochopí vášeň a nadšení, s jakým britští milovníci lokomotiv jezdí do Čech, aby si dosyta poslechli stroj řady 749. Zvuk motoru je opravdu impozantní
„Víme o tom, že sem jezdí více takových skupin. Bardotka jim údajně připomíná zvuk nějaké britské lokomotivy z 50. nebo 60. let,“ řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Pronájem vlaku přitom není levný. Podle Šťáhlavského jde o stovky tisíc korun, cena je závislá především na délce vlaku a zvolené trase.
Tuzemští příznivci železnice se ovšem Britům nediví. Barča, vyráběná v 60. letech, je jednou z nejpovedenějších československých lokomotiv. Vznikla v dílnách ČKD a mimo jiné získala i medaili za design. Dodnes je k vidění na některých neelektrifikovaných tratích, například mezi Světlou nad Sázavou a Čerčany, postupně jí ale vytlačují novější motorové vozy.