Ani druhý koncert Depeche Mode v rozmezí půl roku neztratil drajv

Zpěvák Dave Gahan z britské skupiny Depeche Mode, která vystoupila 10. února v Praze.

Zpěvák Dave Gahan z britské skupiny Depeche Mode, která vystoupila 10. února v Praze. Zdroj: ctk

Hudebníci to samozřejmě neradi uslyší, ale nelegální stahování hudby má pro hudební nadšence jednu neplánovanou výhodu. Jejich idoly ve snaze nahradit výpadky příjmů z prodejů desek začaly mimo jiné i častěji koncertovat.

Důkazem tak je i celkem raritní situace, kdy jedna kapela světové první ligy přijede v rámci turné propagující nové album v rozmezí půl roku do pražské metropole hned dvakrát.

Kapel a muzikantů, kteří by si na to troufli, ale není mnoho. Depeche Mode stejně jako před pár lety Leonard Cohen či Roger Waters s jeho The Wall na to odvahu měli – a ve všech případech dokázali hlediště zaplnit téměř do posledního místa. To v případě loňského červencového koncertu kapely pocházející z anglického Basildonu v Synot Tip Aréně obnáší přes 30 tisíc lidí oděných jak jinak v černočerné kombinace, a u včerejšího halového vystoupení v 02 areně pak zhruba 17 tisíc.

Oba koncerty Depeche si přitom byly v mnohém podobné. Včerejší koncert byl jen o tři písně a zhruba dvacet minut kratší než ten červencový. Ze dvou třetin zazněly stejně písně včera jako před šesti měsíci, převážně z posledního Delta Machine a slavného Violator. Oba doprovázela praktická projekce na obřích plátnech, které i lidem stojícím kvůli zaplněnosti plochy na stání téměř ve vstupním tunelu zprostředkovaly nadstandardní přehled o dění na pódiu. Ale soudě podle bouřlivých reakcí a standing ovation u největších hitů jako Personal Jesus, Enjoy the Silence, Black Celebration nebo Just Can´t Get Enough, věrní příznivci, kteří navštívili jeden či rovnou oba poslední pražské koncerty, rozhodně nelitovali.

Depeche Mode byli jedni z průkopníků používání umělých zvuků a obecně tehdejší nové vlny na počátku osmdesátých let. Snad pro výrazněji expresivní způsob oblékání kapely i jejich věrných obdivovatelů byla ale i na konci tehdejší dekády také často až hanlivě označována za syntezátorový popík pro teenagery.

Našli se dokonce i takoví, kterým se do rukou dostala vstupenka na vskutku přelomový první pražský koncert, jenž se uskutečnil ještě za doby tuhé normalizace v březnu 1988 ve sportovní hale na pražském Výstavišti, a lehkovážně se jí vzdali s pocitem, že to je na ně příliš velký pop, čehož dnes urputně litují. Depeche Mode jsou totiž stále tři desítky let po svém vzniku považováni za kultovní kapelu. Včerejší koncert stejně jako ty předchozí prokázaly, že stále právem.