Auta s rodokmenem právě vyrážejí na severočeské silnice | e15.cz

Auta s rodokmenem právě vyrážejí na severočeské silnice

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Květen je pro majitele veteránů malý svátek. Po zimě mohou konečně vyjet ven.

Veterány jsou šlechtou mezi auty. Nový život jim často vdechli nadšenci, kteří z prorezlých vraků dokázali opět vykouzlit klenoty silnic. Ty budou nyní k vidění 1. května v centru Ústí nad Labem, 8. května u velkobřezenského zámku při závodu O pohár hraběte Chotka a od 14. do 16. května v areálu litoměřického výstaviště Zahrady Čech.

1. Praga Lady 1938

„Veterány a zámek k sobě patří. Hrabě Chotek měl k autům blízko,“ listuje kastelán velkobřezenského zámku Miloš Musil historickým albem a ukazuje fotky hraběcí rodiny u vozů z dvacátých let minulého století. Pár kroků od něj stojí Praga Lady z roku 1938. Přijel s ní kastelánův tchán Jan Bělohorský. „Výhoda starých aut je, že si na nich může člověk udělat všechno sám,“ říká. A hned vypočítává, co už na „lejdince“ stihl: dřevo, klempířina, výbrus motoru, písty, čepy, rychlostní skříň, brzdy, řízení.

2. Škoda 430 1929

Pro severočeské veteránisty je to typické. Z nevytápěné garáže vyjíždí poprvé po zimě Škoda 430 z roku 1929. Nastartuje skoro okamžitě. Motor přede tak, že je možné sledovat ventily. Když vůz jeho nynější majitel Václav Běžel koupil, prorůstal vnitřkem strom. „Patřil nějakému doktorovi z Bulovky, který s ním jezdil za pacienty. Dával jsem ho dohromady třináct let,“ ukazuje fotku hromady šrotu, ve které by nynějšího krasavce poznal málokdo.

3. Praga Piccolo 1926

Sehnat díly a doplňky na tak staré auto není jednoduché. O to větší radost veteránisti mají, když se to podaří. „Loni jsem dovnitř sehnal originální věšáček,“ chlubí se u svého vozu Praga Piccolo z roku 1926 Jaroslav Doležal z Úštěka. Takových vychytávek má jeho vůz spoustu. Majitel na ukázku žhaví zapalovač doutníků nebo vyjímá přední reflektor a ukazuje, že si s ním díky navinutému kabelu může dojít posvítit až do kufru.
Než se auta ujal, stálo čtyřicet let ve stodole, pak pět let na dešti. Motor byl jedna rezavá koule. „Doma ani nemůžu říct, kolik mě to všechno stálo,“ potutelně se usmívá Doležal. V garáži už má totiž na renovaci připravenou pragovku z roku 1931 a Aero 1000 z roku 1933.

4. Škoda 120 1928

Veterány jsou auta s rodokmenem. Každé bylo vyrobené pro konkrétního zákazníka a přizpůsobené jeho požadavkům. O vozu z roku 1928, který patří starostovi Malečova Antonínu Marešovi, to platí dvojnásob. Je to Škoda 120 s hasičskou nástavbou.
„Patřil hasičům v Libochovicích. V roce 1968 ho chtěli dát do šrotu,“ říká Mareš. Pochvaluje si, že dnes už se dá na stará auta leccos vyrobit. „Když se rozbila spojka, nechal jsem si v Klášterci chybějící díl vyříznout laserem z planžetového plechu,“ vypráví při okružní jízdě Malečovem. Silnice je tu lepší než leckde v Ústí, což veteránisti ocení ještě víc než ostatní řidiči. „Místo tlumičů má auto listová péra. Když chytnu díru, tak je to pořádná rána,“ podotýká starosta.

5. Cadillac Eldorado 1972

Okouzlit mohou i mnohem mladší vozy. V Dubí lze potkat kabriolet Cadillac Eldorado z roku 1972. Také on jezdí na veteránských číslech. Veteránský průkaz totiž může získat už auto starší pětadvaceti let. Tenhle veterán člověk nepřehlédne. Je široký přes dva metry a dlouhý skoro šest. „Kruhové objezdy zvládáme s přehledem, ale do normální garáže se nevejde,“ směje se jeho majitel Karel Dbalý. Kolos se spotřebou mezi dvaceti a pětadvaceti litry se na sever Čech dostal z Kalifornie přes Holandsko před čtyřmi lety. „Na tu dobu je neskutečně luxusní. Všechno, na co si vzpomenete, je v elektrice,“ ukazuje Dbalý, když stahuje střechu a okýnka.

6. Franklin 145 1930

Přímo z Ameriky si nechal přivézt veterána Ústečan Miloslav Trubač. „Je tam víc aut na výběr a vyjdou i levněji. Mně se navíc americké veterány líbí, protože jsou větší a mají pořádný motor,“ otevírá kapotu tříapůllitrového šestiválce Franklina 145 z roku 1930. Vůz si vybral na inzerát a vytipoval firmu, která se zabývá dovozy aut z USA. „Je to samozřejmě trochu riskantní, protože kupujete tak trochu zajíce v pytli. Ale měl jsem štěstí,“ říká Trubač. Teď dává vůz do původního stavu. „Američani mají tendenci auta různě vylepšovat, ale je to spíš prasárna. Tady třeba nastříkali barevným lakem dřevěné špice,“ ukazuje zalakovanou tyčovou výplň kol.

7. De Dion Bouton 1908

Nejstarší veterán na severu Čech má v průkaze zapsaný rok výroby 1908. V tom roce ho postavila francouzská automobilka De Dion Bouton pro zákazníka z Anglie, který s ním pak jezdil celý život – přes půl století. Krasavec na loukoťových kolech ještě před dvěma lety udivoval návštěvníky srazu veteránů pod Tatrami. Na severu Čech se objevil díky tomu, že se jeho majitel Juraj Puhalla přestěhoval na důchod z Popradu za příbuznými do Bíliny. „Moje bejby jsem koupil v roce 2003 v Holandsku a pak ho rok a půl renovoval,“ ukazuje unikát v místnosti s biliardovým stolem. V garáži vedle už přitom renovuje další unikát. Rolls-Royce z dvacátých let.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video