Autonomní auta se budou orientovat jinak. Inspirují se smartphony

Dokončený prototyp samořiditelného auta.

Dokončený prototyp samořiditelného auta. Zdroj: GoogleSelfDrivingCarProject via Google Plus

Autonomní auta používají na orientaci v prostoru kromě GPS i takzvaný lidar (light detection and Ranging). Ten určí polohu auta tak, že rozeznává okolní objekty a porovnává je s existující 3D mapou prostředí. Vědci z Univerzity v Cambridge napodobili orientační systém automobilů pomoci levnějších zařízení – kamer běžných smartphonů.

Informaci přinesl web univerzity. Detaily nové technologie vědci prezentovali na mezinárodní konferenci o počítačovém vidění v Santiagu.

Levnější a přesnější technologie

Výzkumníci vyvinuli na orientaci v neznámém prostředí a určení přesné polohy dva nové systémy. První, který dostal název SegNet, snímá záběry neznámého prostředí kamerou smartphonu. Kategorizuje objekty a v reálném čase je třídí do dvanácti kategorií jako jsou silnice, označení ulic, chodci, budovy nebo cyklisté. Poradí si se světlem, stíny i nočními záběry. Běžně označuje správně více než 90% pixelů.

Předešlé systémy využívaly drahé laserové nebo radarové snímání, přesto v reálném čase nedosahovaly tak vysokou přesnost.

O schopnostech technologie se můžete přesvědčit na webových stránkách univerzity. Stačí nahrát vlastní snímky a software vyznačí jednotlivé kategorie objektů. Systém je však zatím naučen rozeznávat pouze fotografie ze zastavěných oblastí nebo dálnic, kde tvoří velkou část vyobrazené plochy.

Orientace mnohem přesnější než GPS

Schopnosti třídění objektů získal SegNet učením. Vysokoškolští studenti nejprve ručně označili každý pixel na 5000 vzorových fotografiích, které se systém dva dny učil rozeznávat, aby byl schopen reálného provozu. Přestože má SegNet vysokou přesnost rozpoznávání, ještě není připraven na samostatné řízení automobilů. V dopravě se však zatím může využít jako výstražný systém na prevenci kolizí.

Druhý systém pracuje na podobném principu a má za úkol zjišťovat přesnou polohu. Zaznamenává geometrii prostředí, pomocí které dokáže například určit, zda se smartphone nachází na východní nebo západní straně budovy i tehdy, když se obě strany zdají identické.

Systém byl zatím testován v centru Cambridge, kde se ukázalo, že je mnohem přesnější než GPS. Pracuje podobně jako zařízení v autonomních autech Googlu, které porovnávají zaznamenané údaje z okolí s předem připravenými 3D mapami.

Nejprve na vysavačích, pak na autech

„V posledních letech se v oblasti umělé inteligence a robotiky objevuje mnoho výzkumů,“ řekl spoluautor druhého systému Alex Kendall. „Vyvinuli jsme technologii, která zjistí, co se kolem vás děje a kde se právě nacházíte. Poprvé však byla při takovém systému použita metoda hlubokého učení.“

Podle vedoucího výzkumu profesora Roberta Cipolly budeme tuto technologii v blízké budoucnosti vídat pouze na jednodušších zařízeních jako jsou například robotické vysavače. Dokud lidé začnou důvěřovat autonomním vozidlům, mohou výzkumníci nové systémy vylepšit, aby byly vhodné pro různé typy autonomních robotů.