Autorka nového symbolu města vysvětluje: Jak vidím Karlovy VARY°

„Vizuální styl pro město Karlovy Vary vychází z konceptu, který jsem předložila v prvním kole, ovšem logotyp je mírně upravený. Stejná zůstává hlavní myšlenka, koncept, barevnost i v původním návrhu naznačené principy vizuálního stylu. Změnila jsem hlavně písmo, které nyní nabízí mnohem širší možnosti využití jednotného vizuálního stylu.

Logotyp je řešen v podstatě čistě typograficky a minimalisticky a z jeho formy odvozuji hlavní prvky a principy vytvářející jednotný vizuální styl. Těmito principy jsou: emancipace zkratky VARY, použití symbolu stupně, základní barevnost (modrá, červená, bílá), typografická čistota, hravost, vtip a jednoduchost.

V logotypu jsem zvýraznila název VARY, který je nejen běžně používaný, ale jde zároveň o původní název obce, jež zde existovala už ve 14. století. Tento název neužívá žádné jiné lázeňské město a používá se obecně jako zkratka názvu města. Samotný název VARY nás myšlenkově odkazuje ke zdroji a skutečné podstatě města, k termálním pramenům. Symbol stupně ve spojení se zvýrazněným názvem VARY tuto skutečnost ještě zvýrazňuje. Jde primárně o symbol odkazující na horké léčivé prameny. Ty jsou absolutní podstatou města, bez nich by nemohlo být takové, jaké je. Různé teploty – jejich číselné hodnoty měřené ve stupních, by tak měly být specifickým grafickým prvkem vtipně využívaným pro prezentaci lázeňského města Karlovy Vary.

Vizuálně jsem navíc logotyp rozčlenila na modré Karlovy a červené VARY°. Tato základní barevnost se objevuje jak v logotypu, tak v celém vizuálním stylu a vychází z intuitivního rozlišení na teplou červenou a studenou modrou barvu (studená a teplá voda – termální prameny). Kontrast těchto barev působí podle mne velice živým dojmem. Volba kontrastní barevné kombinace vycházela také z toho, že při vytváření logotypu jsem se ve svých myšlenkách zabývala tím, že Karlovy Vary jsou městem, které silně působí kontrastem protichůdných charakteristik, jako například chlad (mrazivé zimní počasí) versus teplo (termální prameny), tradice versus modernost, kosmopolitnost versus provinčnost atp.

Přídomek Karlovy v názvu města je spojen s Karlem IV., který město podle pověsti objevil při lovu. Od té doby toto lázeňské město navštívilo velké množství světově významných osobností, ale i mnoho zcela obyčejných lidí.

Celý koncept bych chtěla postavit na vztahu konkrétních lidí k městu. Tak jako notoricky známý logotyp Miltona Glasera (I LOVE NY) je výjimečný tím, že vypovídá o autorově osobním láskyplném vztahu k New Yorku, obdobně by měl vizuální styl Karlových Varů vypovídat o vztahu jednotlivých lidí k tomuto městu. Považovat ho za své znamená mít ho rád. Proto chci využít vizuálního stylu určitého „variabilního motta“ vycházejícího z tohoto principu. Při propagaci byste se tak setkávali s různými variacemi logotypu, jako např. mojeVARY°, tvojeVARY°, BeethovenovyVARY°, ChateaubriandovyVARY°, ŠARYVARY° a podobně.

Karlovy Vary bez ohledu na jejich královský původ přece nikdy nebyly, nejsou a nebudou jen Karlovy, ale i naše či chcete-li vaše.”

JAK JE DŮLEŽITÉ MÍT LOGO

„Pro město je dobré, když má symbol, který vyjadřuje jeho ducha a filozofii. Nejlepší loga jsou ta, která toto dokážou obsáhnout. To je magie, a to nesložitější na této disciplíně. Příklad je I love New York od Miltona Glasera. Loga měst jsou specifická tím, že jsou pro lidi – širokou veřejnost. Tedy setkává se s ním velmi různorodá cílová skupina od malých dětí, přes důchodce, od sportovců, přes intelektuály.

Logo kromě obsahu a ducha musí splňovat praktické požadavky na reprodukci v tisku nebo elektronických médiích. Mělo by být hlavním prvkem otevřeného systému komunikace. Jak s občany města nebo komerční komunikace při propagaci města například při cestovním ruchu. To heraldický erb nemůže splnit – obsahově i prostě prakticky. Proto se navrhují městům loga.“ Jiří Hanek, designér