Babička mezi lanovkami slaví šedesát | E15.cz

Babička mezi lanovkami slaví šedesát

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
K jubileu dostane lanovka z Krupky na Komáří vížku knihu a náhradní díly.

Necelých šestnáct minut potřebuje lanovka k tomu, aby zdolala převýšení 482 metrů.

Přesně takový je rozdíl mezi dolní stanicí v Bohosudově, městské části Krupky, a cílovou stanicí na Komáří vížce, jednom z vrcholů Krušných hor.

Lanová dráha měří přesně 2348 metrů a patří mezi nejdelší jednoúsekové lanové dráhy ve střední Evropě, zároveň jde o nejdelší osobní lanovku v Česku a druhou nejstarší provozovanou visutou lanovou dráhu u nás. Prvenství drží lanovka na Sněžku.

V pátek 25. května uplyne šedesát let od momentu, kdy se lanovka rozjela poprvé. Město Krupka proto připravuje narozeninové oslavy. „Chystáme publikaci o lanovce. O její historii, pamětnících, lidech, kteří na ní byli zaměstnaní. Doteď jsme sháněli veškeré materiály, ale knihu k oslavám stihneme vydat,“ plánuje starosta Krupky Zdeněk Matouš.

Na oslavu zdarma

Pro výletníky, kteří si oslavy přesně v den výročí nenechají uniknout, bude lanovka jezdit zdarma a těšit se mohou i na občerstvení.

Přestože ročně se lanovkou sveze až padesát tisíc turistů, původně měla sloužit obyčejným lidem, zvláště horalům, kterým by ulehčila život. S nápadem na spojení Krupky s Komáří vížkou přišel už v roce 1838 hrabě Westfalen. Nelíbilo se mu, že horalé jsou zvláště v zimě odříznuti od světa. O nápadu začali v Krupce jednat ale až v roce 1903 a stavbu nejprve zhatila první světová válka a posléze oddálila druhá světová válka. Lanovku vyrobili pracovníci podniku Transporta Chrudim, kteří ji sestrojili na základě licence od švýcarské firmy Von Roll. Stejný systém má i lanovka na Sněžku, což se nyní provozovatelům krupské lanovky velmi hodí.

Náhradní díly z Pece

„Na podzim plánujeme větší opravu. Lanovka z Pece pod Sněžkou už dosloužila, takže od nich dostaneme náhradní díly,“ těší se na vítaný dárek náčelník lanové dráhy Petr Stráda. Po šedesáti letech provozu totiž lanovka potřebuje větší opravy. „Bez náhradních dílů z Pece pod Sněžkou by oprava stála mnohem víc,“ potvrzuje Stráda.

Nejde však o první větší rekonstrukci. V letech 1982 a 1983 byla zmodernizována strojovna, mezi lety 1986 a 1988 se lanovka dočkala výměny kladkových baterií. Lanová dráha je v provozu po celý rok. Od dubna do konce září jezdí denně od půl deváté ráno do půl sedmé večer.

Od října do března vyjíždí z dolní stanice lanovka naposled už v půl páté odpoledne. „Přes zimu ji využívají hlavně lyžaři a běžkaři, ale je jich podstatně méně než v létě. O letních víkendech si naopak někdy musí lidé vystát frontu, ale nečekají déle než hodinu,“ má zkušenosti Stráda.

Kolo zadarmo Lanovka za hodinu dokáže přepravit 225 osob. „Nyní je to tak půl na půl, ale ještě nedávno jezdili lanovkou více turisté z Německa než Češi,“ zaznamenal náčelník lanové dráhy.
Lanovka je velmi oblíbená i u cyklistů, kteří si kolo vyvezou na vrchol Komáří vížky zcela zdarma a mohou pak vyjet na cyklovýlet po dalších vrcholcích Krušnohoří.

KOMÁŘÍ VÍŽKA

• V provozu je od dubna do září od 8.30 do 18.30.
• Od října do března vozí od 8.30 do 16.30.
• Lanovka vyjíždí vždy ve 30. minutě každou hodinu.
• Na trati dlouhé 2348 metrů zdolá převýšení 482 metrů.
• Cesta mezi stanicemi trvá patnáct a půl minuty.
• Jednosměrná jízdenka stojí 80 korun, zpáteční pak 150 korun.
• Děti ve věku od pěti do deseti let zaplatí 50, respektive 100 korun.
• Přeprava kol je zdarma. www.sportkrupka.cz

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video