Barrandov se loni proměnil ve Vatikán, letos se otevřel lidem

Barrandovská studia oslavila osmdesáté narozeniny. Filmaři v nich dotočili seriál Borgia a lidé začali navštěvovat Fundus plný kostýmů.

Barrandovským ateliérům je už osmdesát let, do další sezony s letopočtem 2012 ale vstupují plné elánu. Chystají se na natáčení dalších světových velkofilmů a do toho se také více otevírají obyčejným lidem. Pouští je na prohlídku svého ohromného kostýmního Fundusu.

Poprvé v novodobé historii uspořádal Barrandov na podzim i den otevřených dveří ve svých ateliérech. „Den D, kdy se před osmdesáti lety na barrandovském kopci uskutečnil první slavnostní výkop základů budoucích ateliérů, připadá na 23. listopadu. Při té příležitosti jsme na slavnostní galavečeři firemním oceněním Jáchym vyjádřili mimo jiné poctu Miloši Formanovi a in memoriam také nedávno zesnulému Otakaru Vávrovi,“ zavzpomínal obchodní ředitel Barrandov Studia Petr Tichý. Od roku 1931 se Barrandov rozrostl a dnes patří nejen k nejstarším, ale i k největším studiovým komplexům v Evropě. Za oněch osmdesát let vzniklo na Barrandově asi 2500 filmů.

„S osudem filmového studia je ovšem současně spojený i smutný osud většiny staveb, které v jeho dílnách vzniknou. Pro nedostatek místa většinu dekorací hned rozebereme. Vhodný materiál se recykluje a výrazné dekorační prvky, které by bylo možné znovu použít nebo které mají výraznou hodnotu, ukládáme v našich depozitářích,“ upozorňuje Tichý.

Jedním z nejvýznamnějších počinů, které v poslední době v ateliéru vznikly, byl seriál Borgia. „Je to výpravné historické dílo v produkci Francie, Německa a České republiky,“ upřesnil Tichý.

Sixtinská kaple v Praze

Příběh krvavého rodu Borgiovců se odehrává na sklonku patnáctého století a zhmotnit tohoto historického ducha na Barrandově byl úkol pro tamní řemeslníky. V jednom z ateliérů vyrostla pod vedením architekta Jindřicha Kočího rozměrově takřka věrná kopie Sixtinské kaple a chodeb starého Vatikánu.

Na pozemku určeném k natáčení exteriérových scén, kde mimo jiné před časem stál i třeba hrad z Letopisů Narnie, vyrostla dekorace Svatopetrského náměstí a přilehlých římských uliček přibližně z roku 1490.

Natáčelo se také třeba v Telči nebo na hradě Točník a pracovníci z divize Dekorace se zapojili i do rekonstrukce interiérů Martinického paláce v Praze. Tam je jejich práce koneckonců vidět i nadále, protože majitel budovy se rozhodl upravené prvky interiérů a malby v paláci ponechat.

Seriál Borgia zachycuje spletité prostředí intrik v zákulisí papežského stolce v době, kdy umírá papež Inocenc VIII. a na výsluní jeho pozice pozvolna, s krutými metodami a s vychytralou lstivostí, stoupá ústřední postava seriálu Rodrigo Borgia, jenž se posléze stane papežem Alexandrem VI. V hlavní roli dvanáctidílné série hraje americký herec John Doman, v drobných vedlejších rolích určitě poznáte i Terezu Voříškovou, Jiřího Mádla, Miroslava Táborského nebo Matěje Stropnického.

„Jsme velice rádi, že seriál se českým televizním divákům rozhodla přinést televize Barrandov, která jej bude vysílat od konce února. Je to totiž úžasný doklad toho, co všechno čeští filmoví pracovníci dokážou, a jak filmařsky zaslíbenou zemí je Česká republika,“ říká obchodní ředitel Tichý.

Jihokorejský režisér

I letošní rok slibuje Barrandovu řadu zajímavých projektů. S postapokalyptickým příběhem přichází do barrandovských ateliérů jihokorejský štáb v čele s režisérem Bong Joonhoem, tvůrcem uznávaných snímků Vzpomínky na vraždu nebo Matka. V současné době se na Barrandově rozbíhá také natáčení francouzského historického dramatu a do práce se chystají rovněž čeští filmaři.

Do Fundusu

Barrandov Studio ovšem není uzavřeným ostrůvkem sám pro sebe. Kdo se chce něco dozvědět o filmovém zákulisí a pochopit fungování kostýmní a rekvizitní výpravy, určitě by měl navštívit barrandovský Fundus.

„Každou první sobotu v měsíci pořádáme komentované prohlídky pro individuální návštěvníky, kdy si na své přijdou malí i velcí zájemci o historii českého i světového filmu. Mezi více než 260 tisíci kostýmy a dalšími desítkami tisíc kostýmních doplňků či obuvi totiž na Barrandově máme i celou řadu vzácných originálů, které v pohádkách oblékali Jan Werich, Josef Kemr a další,“ láká návštěvníky pracovnice Fundusu Nela Krajčová.

Návštěvníci vstoupí do světa pohádky Tři oříšky pro Popelku, Pyšná princezna, Princ a Večernice nebo S čerty nejsou žerty a prohlédnout si prsten Arabely či tričko, které nosila Doubravka alias Dana Kolářová v komedii Léto s kovbojem. „Nejmenších diváků se ujme naše Sněhurka a vydá se s nimi hledat poztrácené trpaslíky,“ láká návštěvníky pracovnice Krajčová. Její odborný výklad se zaměřuje i na podstatu práce filmových krejčových, kostymérek či vlásenkářek nebo na historii odívání.

Barrandovský Fundus patří k největším v Evropě, má vynikající pověst a jeho krejčovská dílna vyrábí všechny typy historických kostýmů od starověku až po dvacáté století.