Bém hrám v Praze stále věří

V Praze se po prohře Pavla Béma s Mirkem Topolánkem v ODS mluví o tlacích, které prý mají primátora sesadit. Ten dává najevo, že se cítí v metropoli silný. Ani ideu olympiády nepohřbil.

Hlavní město nedávno zrušilo pořadatelskou kandidaturu na OH 2020 a přijde kvůli recesi o miliardy. Pavel Bém se ale v rozhovoru pro Sedmičku tváří nadále optimisticky.

Projekt Praha olympijská stál město sedmdesát milionů korun. Zastupitelstvo ale kandidaturu hlavního města na letní olympijské hry v roce 2020 definitivně zrušilo. Proč? Praha letos kvůli ekonomické krizi přijde podle expertních odhadů o téměř tři miliardy korun. Proto musíme šetřit, kde se dá.

A kandidatura v roce 2024 je podle vás reálná? Zda bude Praha kandidovat na uspořádání her v roce 2024, v tuto chvíli nevím. Ale pokud se ekonomika vrátí do normálu, stále vidím komorní olympiádu v Praze jako realistickou.

Co soudíte o parkovném? Nemělo by se zavést v celé Praze, nebo naopak nikde, aby to bylo jednotné? Situace v parkování je v jednotlivých částech města různá, a musíme proto brát ohled na názor městských částí. Osobně si myslím, že jednou bude parkovací systém platit v celé Praze, ale není to věc, kterou bychom museli lámat přes koleno silou.

Dopravu v centru města mělo regulovat i mýtné, nezpožďuje se tento projekt? Tento měsíc se jím chceme zabývat v městské radě. Současné zákony jeho zavedení neumožňují, takže odhadujeme, že se termín spuštění mýtného může z roku 2010 posunout o rok dva. Případný časový posun mě až tak nepálí, protože mýtné je pro řidiče akceptovatelné ve chvíli, kdy jim nabídneme dopravní alternativu. Tedy městský okruh.

Jeho součástí je i tunel Blanka. Pokračuje jeho výstavba podle vašich představ? Jsem rozhodně spokojený. Je ale samozřejmé, že tak významná stavba se nerodí bez bolesti a já myslím, že my ty své porodní bolesti zvládáme dobře.

Nezaskočily vás propady půdy ve Stromovce? Považuji je za velmi nešťastné. Nicméně se stavbou tunelového komplexu Blanka souvisí i revitalizace Stromovky, vysazení stovek stromů a keřů. Žádné krátery tedy ve Stromovce nezůstanou.

Byla výluka na trati Praha-Kladno opravdu nutná už na jaře? Nebyla to jen odveta či truc vůči sociálnědemokratickému hejtmanovi Davidu Rathovi, který žádal o odklad na léto? Pan Rath často křičí dříve, než se seznámí s fakty. Což předvedl i tentokrát. Teď už ale z běžné dopravní změny také nedělá drama.

Po výstavbě městského okruhu má přijít na řadu zrušení magistrály a převedení dopravy do tunelu pod Národním muzeem. Co si o jeho stavbě myslíte? Jsem rozhodně pro to, aby se automobilová doprava před muzeem přesunula pod zem a z Václavského náměstí se stal opět jednotný a ničím nepřervaný prostor.

Jednotu by ale mohly přervat i tramvaje. Jak vidíte jejich případné znovuzavedení, o kterém se v poslední době diskutuje? Je téměř jisté, že na Václavské náměstí tramvajové koleje opět zavedeme. Měly by sloužit pro případ dopravních kolapsů v Ječné ulici. O tom, jestli tam budou tramvaje jezdit pravidelně, ještě budeme diskutovat s odborníky. V městské radě je zatím poměr pro a proti půl na půl.

Město zklidňuje centrum, ale zároveň zkomplikovalo chodcům cestu překotným rušením přechodů přes tramvajové koleje. Je to totální pitomost. Můžeme diskutovat o tom, zda ji udělalo jen ministerstvo dopravy, nebo také úředníci města, když vyhlášce nakonec, i když po boji, vyhověli a začali přechody pro chodce rušit. Podle platné vyhlášky by totiž úředník, který přechod nezruší nebo povolí, mohl právně odpovídat i za nehodu, která se na něm stane. Ale to už nějak dořešíme.

Týdeník Respekt nedávno otevřel kauzu, že město plánuje prodej Masarykova nádraží za pouhých 900 milionů korun. Je pravda, že se bude nádraží prodávat? Nikdo se nikdy nechystal prodat Masarykovo nádraží. A město už vůbec ne. Podívejte se ale, jak obrovskou rozlohu zabírá jeho kolejiště v centru města a přitom to území České dráhy už nevyužívají. Proto chceme umožnit, aby tyto nevyužívané plochy mohly sloužit třeba pro bydlení, služby nebo zeleň.

Jak to vypadá s návrhem propojení Masarykova a hlavního nádraží? Pokud by mohly vlaky projíždět dál na Smíchov a dalších částí Prahy, zlepšilo by to dopravu pro cestující. To je ale věc Českých drah a jejich miliardových investic. Nicméně jde o záměr, který se městu líbí.

Co si myslíte o užitečnosti projektu Opencard, který stál Pražany už 733 milionů korun (podle posledních informací náměstek primátor Rudolf Blažek zadal v této věci finanční audit – pozn. red.)? Neustrnul na mrtvém bodě? Rozhodně ne, stále na něm pracujeme. Problém je ale ve špatném pochopení projektu. Opencard nemá být jen elektronickou tramvajenkou. Do budoucna bychom rádi zavedli Opencard třeba jako ektronickou peněženku nebo ji využili coby zaměstnaneckou či studentskou kartu.

Jaký je váš názor na možnost pronájmu pražských památek soukromým firmám? Je to tak trochu hra se slovy. Pražská informační služba si i dnes na péči o památky a na značnou část služeb v nich poskytovaných najímá soukromé firmy. Teď pouze řekla, že chce najít firmu, která by se o památky starala celkově. Je to zatím jen návrh.

Hoteliéři si v poslední době stěžují, že se cizinci nechtějí vracet do Prahy. Podle nich by hlavní město mělo pořádat víc akcí a festivalů. Chápu hoteliéry, klesá jim příjem. Turistický ruch klesá prakticky všude jinde. Je hospodářská recese, lidé šetří. Praha je na tom ale stále relativně dobře. Do podpory kultury investujeme obrovské peníze a jsem připravený podpořit jakýkoli rozumný projekt také osobně.

Co říkáte jako sparťan tomu, že pražskému fotbalu i lednímu hokeji v posledních dvou letech dominuje Slavia? To je velmi dočasné, tituly se jistě rychle vrátí do správných rukou.