Bezpilotní letouny už v Americe špehují i nad městy

bezpilotní vrtulník

bezpilotní vrtulník

Bezpilotní letouny si získávají stále větší pozornost. Dnes havaroval americký bezpilotní stroj při přistání na seychelském letišti a začátkem prosince „zabloudil“ jiný americký stroj tohoto druhu na území Íránu. Íránci už téměř rozluštili kód letadla a hrozí, že ho okopírují pro sériovou výrobu. Bezpilotní stroje jsou velmi efektivní a jejich menší modely se stále více používají i v civilním provozu nad americkými městy.

Američané již bezpilotní létající stroje nenasazují jen ve válečných zónách, ale stále více i nad městy ve Spojených státech. Využívají je policisté pro sledování míst anebo dopravy. To však vyvolává také obavy o soukromí a bezpečnost letového provozu.

Z hlediska pilotů, kteří by zajišťovali stejné mise namísto „unmanned“ letadel, je jejich užití samozřejmě bezpečnější; dálkově ovládané helikoptéry policistům například pomáhají vyhnout se střelbě. Buď sledují situaci blízko u země podobně jako živý policista, anebo z výšky. Na rozdíl od běžného nasazení přitom není ohrožen pilot. Letos například policejní vrtulník v Los Angeles musel nouzově přistát, když se dostal pod palbu.

Bezpilotní letoun MQ-9Bezpilotní letoun MQ-9 | defenseindustrydaily.comO bezpilotní letoun MQ-9 přišly Spojené státy na Seychelách. Tento stroj může být pouhým pozorovatelem, ale také velmi aktivní smrtící zbraní

Bezpilotní letadla jsou také mnohonásobně levnější. Texasští policisté oceňují letovou hodinu dálkově řízeného vrtulníku na 30 dolarů ((asi 570 korun), zatímco pilotovaný stroj na stejnou dobu vyjde na 500 dolarů (asi 9500 korun). Letouny mohou být vedle normální kamery vybaveny také infračervenou kamerou a poslouží nejen k bezpečnostnímu monitorování, ale třeba i k hledání ztracených turistů.

Podle policistů bezpilotní letadla jsou vhodná také například pro sledování větších davů, pro průzkum terénů před policejními zásahy a pro rychlejší reakce na závažné nehody na dálnicích. Naopak se nehodí třeba pro sledování podezřelých snažících se uniknout v rychle jedoucím autě.

Civilní piloti už ze svých robotických kolegů tolik nadšení nejsou. Úřad pro civilní letectví (FAA) jejich provoz povoluje případ od případu, a nepodléhají tak standardním pravidlům letového provozu. „Musí se najít nějaký způsob, jak je zařadit do letového systému,“ poznamenala šéfka Asociace pilotů a majitelů letadel Heidi Williamsová.

Komerční video promující bezpilotní vrtulník firmy Draganflyer X-8

Znepokojeni pak jsou i ochránci občanských práv. Podle nich by tyto přístroje mohly ohrožovat soukromí běžných Američanů. Některá policejní oddělení proto striktně stanovila případy, ve kterých se dálkově ovládané stroje smějí používat.

Obávaný Predator

Modely bezpilotních strojů využívané policisty se liší od armádních strojů, které mají ještě vyšší technologické vybavení – jak pro všechny možné způsoby sledování a monitoringu, tak pro ostrý boj. Civilní stroje jsou naopak menší a neozbrojené. Obvykle váží méně než 25 kilogramů. Ovládají se pomocí počítače a joysticku. Jejich cena se pohybuje od pěti tisíc do několika set tisíc dolarů.

Obávaná bezpilontí letadla typu Predator, která jsou známá především díky efektivním zásahům v Afghánistánu, si americká policie půjčuje od armády při řešení závažné kriminality. V červnu letošního roku tento letoun například nasadili při sledování a zadržení hledaných zločinců v Severní Dakotě. Predatory také hlídkují u hranic s Mexikem kvůli pašerákům drog.