Bílá tma a vánice, když je jinde na silnicích pohoda

V Královéhradeckém kraji jsou silnice, kterým je lepší se v zimní sezoně vyhnout. Častěji než jiné zapadají sněhem, namrzají a silničáři tam svádějí nekonečný boj.

Hodně řidičů to už v listopadu na silnicích Královéhradeckého kraje zažilo. Zatímco v okolí Hradce svítilo slunce, silnice byly suché a bez problému sjízdné, tak už v podhůří Orlických hor na některých místech šlo skoro o život. Problémy tam způsobuje hlavně silný nárazový vítr nebo mráz. Za takového počasí je vozovka zavátá během několika minut po projetí pluhu či sypače.

Takových silnic v kraji není mnoho, ale pokud na ně řidič narazí, může zapomenout, že má auto na zimu řádně připravené. Zimní pneumatiky, které jsou povinné od 1. listopadu, či dokonce řetězy jsou tam často k ničemu. Letos si zatím dává příchod zimy na čas, ale může se to změnit každým dnem.

„V Olešnici v Orlických horách mám kamarády, ke kterým jezdím na chalupu. V zimě často jezdím lyžovat do Deštného, tak silnici přes Sedloňov dobře znám. Když je krajina zasněžená, fouká a mrzne, je téměř jisté, že neprojedu. A to nemusí ani sněžit. Kritický úsek je právě mezi Sedloňovem a křižovatkou nad Plasnicemi. Během chvilky se tam vytvoří závěje a silnice je neprůjezdná. Silničáři jsou tam často bezmocní. Už několikrát za posledních pět let jsem tam uvízl,“ říká třiatřicetiletý Jiří Stolař.

A nemusí jít jen o zavátou silnici. Stačí, aby tam uvízlo jedno auto, a už je problém. Průjezd je nemožný, nelze se otočit, protože často jsou místo krajnice až metr vysoké mantinely a vozovka je o polovinu užší než normálně. Možností je proto preventivně objet kritický úsek mezi Deštnou a Sedloňovem přes Dobřany.

Sněhová past

V této části Orlických hor je podobných úseků hned několik. Ve směru na Olešnici u penzionu Stará škola je odbočka na Sněžné. Když na tuto vedlejší silnici řidič v zimě odbočí, měl by zbystřit. Kolikrát, když je typické inverzní počasí, na polích sníh, na horách slunečno a nic nenasvědčuje, že mohou nastat komplikace, čeká ho tam sněhová past.

Mezi křižovatkou u Staré školy a Sněžným je kritický úsek zhruba pod vrchem Skutina dlouhý pouze několik desítek metrů, ale spolehlivě tam sníh v kombinaci s větrem dokáže silnici uzavřít. Nebezpečný úsek lze objet přes Sněžné, Olešnici v Orlických horách nebo druhou stranou přes Dobřany.

V Orlických horách je seznam kritických silnic pořádně dlouhý. Několik jich je v okolí Rokytnice. Závěje se častěji než jinde tvoří i na silnici druhé třídy z Rokytnice v Orlických horách do Bartošovic v krátkém úseku mezi Horní Rokytnicí a Panským Polem. Silnice přes Panské Pole je na Rychnovsku jediným přístupem do Bartošovic a česko-polského pohraničí.

Pokud je větrné počasí a sníh, jsou problémy i na horské silnici přes Šerlich mezi Deštným a Orlickým Záhořím. Pokud je úsek nesjízdný, pro řidiče to znamená objížďku dlouhou několik desítek kilometrů.

Rizikovým silnicím, kde za nepříznivého počasí ani zimní výbava nepomůže, je podle silničářů lepší se v zimě vyhýbat nebo, pokud to jde, cestu odložit. „Nebezpečí číhá hlavně na otevřených úsecích. Problémy přináší silný nárazový vítr a teploty, když klesnou pod nulu. A to nemusí ani sněžit,“ říká Milan Baxa z trutnovského cestmistrovství.

Problém je hlavně na návětrných úsecích silnic v horských oblastech. „Silnice se nám ale v zimě daří držet sjízdné, na některé jen musíme častěji vyjíždět,“ říká Baxa s tím, že nemluví o těch silnicích, které se po dohodě s obecními úřady neudržují.

Nejhorší úsek

V Krkonoších a v podhůří patří mezi kritická místa cesta druhé třídy z Horní Malé Úpy ke hraničnímu přechodu na hřebenu na Pomezních Boudách. „Je to asi nejhorší úsek. V zimě se tam často ani nezastavíme, musíme jezdit sem tam, abychom silnici udrželi sjízdnou. Problémy bývají i na hlavní silnici mezi Kocbeřemi a Trutnovem, a to hlavně v okolí Výšinky. Silnice tam vede většinou otevřenou krajinou,“ upřesňuje Baxa.

Řidiči by měli vědět i o dalších cestách na Trutnovsku, které při zimním počasí mohou pořádně zkomplikovat život. Jde třeba o silnici druhé třídy Babí - Královec přes Žacléř v úseku kolem Babí a Černé Vody a také o silnici třetí třídy ve směru Bohuslavice - Markoušovice - Velké Svatoňovice. Silničáři mají v zimě plné ruce práce i v oblasti Hajnicka na Trutnovsku u obcí Radeč, Úpice, Maršov u Úpice a Studenec.

Na Náchodsku bývají problémy v okolí Nového Hrádku na silnici z Náchoda přes Dobrošov či v okolí Červeného Kostelce a na Broumovsku.

Sněhové pasti nečekají na řidiče jen na horách. Nebezpečné jsou i některé silnice v níže položených oblastech Královéhradeckého kraje. Hodně jich je třeba na Královéhradecku mezi Nechanicemi a Novým Bydžovem či v trojúhelníku Hradec Králové OE Třebechovice pod Orebem - Jaroměř.

200 milionů na zimu

Silničáři jsou v Královéhradeckém kraji na zimu připraveni. Alespoň to tvrdí. Krajský úřad na zimní údržbu počítá s částkou dvě stě milionů korun. „Žádná výrazná úsporná opatření pro letošní rok nepřipravujeme. Jako každý rok vyčkáváme, co nám zima připraví. Zásahy silničářů se řídí podle klimatických podmínek. Když bude mírná zima, ušetříme, když ne, bude to horší. Zatím to vypadá příznivě. Šetříme teď tím, že od 1. listopadu, kdy pro nás ofi ciálně začala zimní sezona, držíme jen domácí pohotovosti,“ říká náměstek ředitele Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje Petr Zima.

Krajská správa silnic má přes pět set zaměstnanců a disponuje asi stovkou sypačů. Silničáři v Královéhradeckém kraji mají na starosti 3700 kilometrů silnic, z nichž asi tři sta kilometrů je zařazených na seznam komunikací, které se v zimní sezoně neudržují. Patří mezi ně málo využívané silnice druhých, a hlavně třetích tříd, které jsou hlavně na okraji okresů. To znamená třeba i úzké horské cesty, u nichž se kvůli závějím a nadílce sněhu nedá udržet šířka pro průjezd dvou aut. Většina těchto silnic v kraji je nahraditelná, neboť do vesnic vedou i jiné cesty. „Systém údržby je vymyšlený tak, aby žádná obec v kraji nebyla odříznutá od světa. Existuje vždy alespoň jedna silnice, kterou udržujeme, a lidé se tedy mohou domů dostat,“ říká Zima.

Motoristé se nemusejí bát, že vjedou do pasti. Na každý úsek neudržované silnice v kraji upozorňují řidiče dopravní značky. Mezi v zimě neudržované silnice patří na Trutnovsku třeba 6,5 kilometru dlouhá cesta mezi Pilníkovem a Kocléřovem, necelé tři kilometry dlouhý úsek mezi Radvanicemi a Slavětínem a stejně dlouhý úsek mezi Prkenným Dolem a Křenovem nebo silnice mezi obcí Vlčice a Hertvíkovice.

Řidiči si v zimní sezoně musejí dávat větší pozor i na přístupových silnicích do krkonošských a orlicko-horských zimních středisek, a to i přesto, že silničáři mají výjimku na solení vybraných silnic na území národních parků. Silnice z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna a ze Svobody nad Úpou do Pece pod Sněžkou patří v zimě k nejvytíženějším v kraji a v kombinaci se sněhem tam vznikají zácpy a stávají se nehody.

RIZIKOVÉ ÚSEKY NA TRUTNOVSKU

* Trutnov - Kocbeře

* Horní Malá Úpa - Pomezní Boudy

* Vrchlabí - Špindlerův Mlýn

* silnice v okolí Dolní Branné

* Babí - Žacléř - Černá Voda - Královec

* Bohuslavice - Markoušovice - Malé Svatoňovice

* silnice v okolí Hajnice, Úpice, Studence a Maršova

RIZIKOVÉ ÚSEKY NA RYCHNOVSKU A NÁCHODSKU

*Rychnovsko

*Sedloňov - Úhor - Deštné v Orlických horách

* Horní Rokytnice OE Panské Pole Náchodsko

* silnice v okolí Dobrošova a Nového Hrádku

* Broumov - Meziměstí

* silnice v okolí Červeného Kostelce

* Česká Skalice - Žernov - Červená Hora - Červený Kostelec