Británie láká herní vývojáře, jejich tvorba ale musí splnit kulturní test

Snímek ze hry GTA IV. Předlohou pro herní prostředí byl americký New York.

Snímek ze hry GTA IV. Předlohou pro herní prostředí byl americký New York. Zdroj: Daniele Dalledonne via Flickr (CC BY-SA 2.0)

Britská vláda chce do země přílákat další vývojáře počítačových her na možnost odepsat si až pětinu nákladů z daní. Podmínkou je, aby z jejich tvorby bylo více patrné, že pochází z evropského kulturního okruhu.

Videohernímu průmyslu, ze kterého se stal mnohamiliardový byznys, se tak státy snaží postupně nabízet podobné výhody, které jsou běžné u filmové produkce. V případě Velké Británie ale má tato nabídka malý háček: kdo chce úlevy, musí se svým výtvorem projít „kulturním testem“ z pověření Evropské unie.

Ten vyžaduje, aby hra nesla britské, nebo alespoň evropské rysy – nejenom co se týče zasazení děje hry a výběru hlavních postav, ale například i národnostního složenů členů produkčního týmu.

Přečtěte si rozhovor s Jaroslavem Švelchem:

„Vzpomínám, když mi lidé o tomto nápadu říkali poprvé. Ptali se, zda najednou začnou vycházet tisíce her s typickými double-deckery,“ uvádí pro The Wall Street Journal Jason Kingsley, šéf britské Asociace nezávislých herních vývojářů (TIGA). „Odpověď zní ne. Ale i takové hry mohou vznikat a oním testem by asi prošly velmi snadno,“ dodává Kingsley.

Evropská komise totiž nejprve nebyla myšlence nových daňových úlev platných pouze v jedné zemi příliš nakloněna, pomohl ji ale přesvědčit průzkum mezi tvůrci videoher ve Spojeném království, podle kterého 53 procent z nich specificky britské či evropské prvky ze hry raději odstranilo – produkt měl tak snadněji cílit na globální trh.

Britská vláda zatím definitivně neurčila, kolik peněz na pobídky pro vývojáře rozdá. Odhaduje, že by to mohlo být kolem 115 milionů liber (4,3 miliardy korun) během čtyř let.