Budeme dělat divadlo pro diváky
Ve výběrovém řízení na post nového ředitele divadla uspěl v konkurenci deseti uchazečů. Bývalý ředitel Hanáckých novin a Olomouckého deníku Josef Podstata tak od 1. ledna nahradí Václava Kožušníka, který odchází do důchodu.
Můžete nastínit svou koncepci vedení divadla? Čím podle vás zaujala výběrovou komisi? Jsem přesvědčený o tom, že byla komplexní. Myslím, že komisi zaujala vyváženost obchodních a provozních záležitostí s těmi uměleckými.
Zmínil jste konzultační tým. Můžete prozradit, kdo jej tvořil? Asi nejdůležitějším je choreograf a režisér Robert Balogh, s jehož spoluprací počítám i nadále. V divadle bude zastávat funkci šéfa baletního souboru. Doufám, že jeho rad, vizí a kreativních nápadů budu moci využívat i v budoucnu.
Balogh se účastnil prvního kola konkurzu, které bylo zrušeno, a ve své koncepci prosazoval, aby divadlo nespoléhalo jen na peníze od města a kraje a samo vydělávalo. Souhlasíte s ním? Abych tuto vizi, se kterou se shoduji, upřesnil: neměli bychom zřizovatele, tedy vedení města, nutit ke skokovému meziročnímu navyšování příspěvku, ale musíme hledat finance i jinde. Především ve vlastní hospodářské činnosti, kam patří tržby z představení, honoráře za zájezdy a peníze od reklamních a marketingových partnerů. Největší exportní ambice mají v tomto směru balet a opera.
Nepoukazovala výběrová komise na vaši divadelní nezkušenost? To, že jsem v divadle nebyl zaměstnaný, mi nikdo nevyčítal. Argumentuji tím, že mám za sebou tým lidí, kteří mají s divadlem bohaté zkušenosti.
O Moravském divadle se v posledních měsících psalo především v souvislosti s odchody činoherců, vyjadřujících nespokojenost s vedením souboru. Jak tuto kauzu vnímáte? Tuhle situaci zatím nemůžu zhodnotit zevnitř, znám jen to, co jsem si přečetl. Mediální obraz se mi ale zdá trochu nešťastný a určitě se na něm dá pracovat. Věřím v potenciál stávajícího týmu, takže s nějakými razantními personálními opatřeními v tuto chvíli nepočítám. Nejdůležitější bude sestavit adekvátní dramaturgický plán na další sezonu.
Jak se tedy dá zlepšit obraz divadla? Jak do něj přilákat více diváků? V marketingu existují dvě teorie – „pull“ a „push“, tedy táhnout a tlačit. Ten první případ, kdy výrobek nebo službu dám na trh a poté se snažím oslovit cílovou skupinu, už dnes nestačí. My musíme přestat hledat diváky pro divadlo, ale naopak dělat divadlo pro diváky. Chtěl bych z Moravského divadla vytvořit moderně řízenou instituci s možností nabízet kvalitní dramaturgii pro všechny okruhy diváků. Byl bych rád, aby bylo do budoucna výraznou značkou na české kulturní mapě.
Letos už Moravské divadlo nebylo hlavním pořadatelem festivalu Divadelní Flora. Plánujete další spolupráci? Tento festival vnímám jako velmi zajímavé rozšíření aktivit, které Moravské divadlo mělo a má. Neberu jej vůbec jako konkurenci a mrzí mě, že se Flora v posledních letech začala Moravskému divadlu vzdalovat. Měla by i nadále patřit do široké nabídky, kterou se tato instituce prezentuje na veřejnosti.
Co vás čeká v příštích měsících, než usednete na ředitelskou židli? Rád bych se stal řekněme pozorovatelem, pochopitelně zatím bez rozhodovacích pravomocí. Věřím, že mě čeká snad přínosná komunikace se současným managementem divadla. Chtěl bych od stávajícího ředitele i šéfů jednotlivých souborů převzít vše dobré, na čem se dá do budoucna stavět.