Byznys a magické tlačítko Like

Tlačítko Like / To se mi líbí patří mezi nejzásadnější ukazatele obliby na Facebooku.

Tlačítko Like / To se mi líbí patří mezi nejzásadnější ukazatele obliby na Facebooku. Zdroj: Profimedia

Chicagská firma lab42, která se zabývá průzkumy veřejného mínění, zveřejnila několik zajímavých čísel o vztahu uživatelů sociální sítě Facebook k facebookovým stránkám firem. Zaměřila se především na zvyky lidí a tlačítko Like, skrze které často firmy poměřují úspěšnost své komunikace na Facebooku.

Výsledky průzkumu lab42 odráží názor tisícovky lidí, z nichž 87 procent připustilo, že běžně mačká tlačítko Like i v případě firemních stránek.

Z těch lidí, kteří podporují firemní stránky, více než čtyři pětiny (82 procent) souhlasí s názorem, že Facebook je dobrým místem pro komunikaci se značkou. Více než třetina (35 procent) se kloní k tomu, že firmy na Facebooku dokáží více naslouchat. Tři čtvrtiny lidí se pak díky tlačítku Like cítí se značkou lépe spojeni a 69 procent lidí kliklo na tlačítko „Líbí se mi“ proto, že tak učinil jejich přítel.

K zamyšlení v marketingových odděleních firem vede názor přesné poloviny respondentů, že firemní stránka na Facebooku je užitečnější než web společnosti.

Proč se nám líbí značky?

Nejvýraznější pohnutkou pro stisknutí tlačítka Like je podpora či sleva fanouškům, tu uznává za důležitou 34 procent návštěvníků Facebooku. V pětině případů (21 procent) motivuje ke stisku tlačítka reklamní dárek a ve 14 procentech věrnost značce. Důvěra ve značku přinutí kliknout na „To se mi líbí“ 11 procent uživatelů.

Více než tři čtvrtiny (77 procent) uživatelů tvrdí, že díky svojí podpoře značky na Facebooku ušetřily peníze, 17 procent z nich si myslí, že to bylo více než 100 dolarů za rok.

Like neznamená automaticky zákazníka

Získáním náklonosti na Facebooku ale firma nemá zdaleka vyhráno v případě prodejů. Téměř polovina lidí (46 procent), kteří značku následují, nemá vůbec zájem si její výrobky pořídit. Důvodem je v polovině případů (52 procent) fakt, že očekávají dárek zdarma, nemohou si výrobek dovolit (46 procent) nebo klikli na tlačítko Like proto, aby pomohli příteli (24 procent).

Mezi nejčastější důvody, proč lidé vezmou vyjádření podpory značce zpět, patří příliš časté psaní příspěvků na Zdi a přijít o Like může firma i proto, že se jednoduše fanouškům přestane líbit nebo když ze strany firmy zažijí špatný zákaznický přístup.