Chtěli operu, vznikl muzikál

Ambiciózní antický projekt Tomáše Hanzlíka a Davida Hrbka čeká světová premiéra.

Až k antickým mýtům o Daidalovi a Minotaurovi se vrátila dvojice olomouckých autorů, libretista David Hrbek a skladatel Tomáš Hanzlík při psaní muzikálu Labyrint vášně. Inscenace má světovou premiéru v pondělí 23. listopadu v Moravském divadle. Zatím však bez legendární operní pěvkyně Soni Červené, která se k projektu přidá až v příštím roce.

Jak projekt vznikl? Kdo přišel s nápadem vytvořit muzikál? Hanzlík: My jsme s Davidem už společně udělali dětskou operu Tvarůžkové ódy. David pak za mnou přišel, že by teď chtěl pracovat na něčem pro dospělé publikum.

Hrbek: Začali jsme se o tom bavit a Tomáš pak přišel s námětem muzikálu.

Hanzlík: David původně chtěl, aby to byla opera. Jenže když pak přinesl libreto, bylo jasné, že z toho vážně pojatá opera se seriozním obsahem nebude. David má výrazný styl, umí do vážných témat zapojit humor a vtip, a tomu musela odpovídat moje hudba. A soudobá vážná hudba moc vtipná není.

Hrbek: Takže jsme vlastně šli proti trendům.

Proč právě příběh z řecké mytologie? Hanzlík: Antická mytologie prostupuje už od začátku celou operní kulturou. Čím dál víc si uvědomuju, že antika je v naší civilizaci hluboce zakořeněná. Z antiky vychází veškeré umění a pouze recykluje to, co bylo ve starověku dané. Takže jsme si řekli: proč nerecyklovat dál?

Můžete ve stručnosti přiblížit zápletku a představit hlavní postavy? Hanzlík: Ústřední postavou muzikálu je Daidalos. K němu se pojí krétský král Mínós a mýtus o Minotaurovi. Královu manželku Pásifaé svedl bílý býk a po čase se jí narodil právě Minotaurus s lidským tělem a býčí hlavou. Bílého býka měl krétský král Mínós obětovat, ale neudělal to a přivedl tak na sebe Poseidonovu pomstu.

Hrbek: Daidala jsme zobrazili jako muže, který má obrovské mocenské ambice a také mimořádný talent. Ale nemá morálku, takže svůj talent využívá hlavně pro to, co se hodí jemu. Na začátku ho Athéňané vzývají jako národního hrdinu a on je pak v závěru zradí.

Jak to vypadá s účastí operní pěvkyně Soni Červené? Bude už na premiéře? Hanzlík: Paní Červená má v současnosti rozdělanou důležitou práci s americkým divadelním režisérem Robertem Wilsonem, takže na premiéře nebude. Ale slíbila, že se k projektu přidá v lednu 2010, což nás moc těší. Role Chromé koroptve, jakéhosi glosátora událostí a vypravěče, byla vymyšlená a psaná přímo pro ni.

Jak dlouho potrvá představení? Hrbek: S tím je spojená jedna zajímavá věc. Když jsem totiž Tomášovi odevzdal devadesátistránkové libreto, tak jsme zjistili, že první polovina inscenace by zabrala osmdesát minut a druhá by byla přibližně stejně dlouhá. A shodli jsme se, že dvě a půl hodiny jsou k neukoukání. Současně jsme ale zjistili, že každá z těch dvou polovin funguje jako samostatná inscenace. Takže jsme se rozhodli uvést teď první díl s tím, že druhý je už hotový a měl by následovat ještě jeden, čímž by vznikla trilogie.

O čem by tedy plánovaný druhý díl měl být a kdy ho uvedete? Hrbek: V druhém dílu bude ústřední postavou Ikaros, respektive trojúhelník Ikaros – Daidalos – Mínós.

Hanzlík: Uvedení druhého dílu samozřejmě závisí na tom, jaký ohlas bude mít první díl. Ale vzhledem k tomu, že jej máme v podstatě už hotový, rozhodně nechceme, aby ležel jen tak v zásuvce. Takže bychom druhý díl rádi uvedli příští rok.

Hrbek: Všechny díly mají společný název Labyrint vášně. První má podtitul To je ta noc, druhý Křídla a propast.