Co našli archeologové na Národní? Odpadky i nádobí

Osm set banánových krabic s tisíci nálezy a zřejmě nová památka. To je výsledek roční práce archeologů u metra Národní třída.

Když má archeolog Tomasz Cymbalak vybrat z nálezů na Národní ty největší, archeology zvané „špeky“, jen pokrčí rameny. Unikátních nálezů vydala parcela kolem stanice metra Národní třída hodně.

Za významný objev Cymbalak považuje třeba soubor náhrobních kamenů z bývalého židovského hřbitova. „Byly použité do základů domů, nebo jako roubení studny,“ říká Cymbalak.

Archeologové upřesnili také rozsah tohoto nejstaršího pražského židovského hřbitova na sousední parcele pod budovou pojišťovny. Podařilo se jim totiž objevit zeď a příkop, které ho zřejmě ohraničovaly.
V sousedství obchodního domu My objevili i část neznámého pohřebiště. „Odebrali jsme vzorky DNA, třeba se nám podaří zjistit, odkud mrtví pocházeli,“ vysvětluje Cymbalak, kterého teď čeká to nejdůležitější. Nálezy umýt, roztřídit a popsat. A to nejen předměty, ale také tisíce fotografií. To může trvat i tři roky.

Našli také „odpadky“

O významu práce archeologů svědčí to, že ministerstvo kultury začalo jednat o vyhlášení nalezených gotických sklepů kulturní památkou.

Mezi nálezy je množství úlomků keramiky, kostí a „odpadků“. Díky nim mohou archeologové sledovat vývoj od středověku téměř do současnosti.

„Sklepy třeba domu U Ježíška lidé nepřetržitě používali šest set let. Nabízejí proto krásné nálezy takříkajíc od kamene až po plast,“ podotýká Cymbalak. Sklepy podle něj tvoří úžasně dochovaný labyrint, ve kterém se návštěvník ocitne v podzemí středověkého města.

Na řadě je Spálená

Staveniště u metra Národní třída ale archeologové ještě zcela neopustí. Budou tam ještě asistovat při výkopech stavební jámy.

Zajímá je i chystaná oprava tramvajové trati ve Spálené ulici, kterou považují za velmi zajímavou lokalitu. Vedla tam totiž cesta spojující Staré Město a Vyšehrad. „Budeme asistovat kopání odvodňovacích jam,“ říká šéf archeologů Národního památkového ústavu v Praze Jaroslav Podliska.

Vykopávky už potvrdily osídlení z období raného středověku, archeologové zdokumentovali i pozůstatky dřevěných staveb, které předcházely vzniku kamenného Nového Města.

Ty jsou dokonce starší než nejvýznamnější objev, a to jedenáct gotických sklepů navržených za památku. Vědci je datují do období zakládání Nového Města, tedy do 70. let 14. století.

Vykopávky, které začaly před rokem, měly trvat zhruba do ledna. V prosinci ale byly přerušené, než investor zaplatil několikamilionové dlužné faktury za výzkumné práce. Archeologové se vrátili v květnu a skončili 9. července.