Dělat cloudový byznys s Microsoftem začíná být nutnost

Satya Nadella.

Satya Nadella. Zdroj: Microsoft

E15.cz z Washingtonu: Microsoft ročně vygeneruje tržby sahající téměř k 80 miliardám dolarů. Drtivou většinu z toho, více než 90 procent, do firmy přinesou partneři, kterých už má společnost po celém světě více než 600 tisíc. S přechodem na cloud to mohlo vypadat, že se prostor pro partnery zmenší, opak je ale pravdou. Dělat cloudový byznys s Redmondem je lukrativní, ale ne jednoduchá záležitost.

„Většina našich tržeb z cloudu přichází od partnerů,“ říká v rozhovoru pro E15.cz Josh Waldo, který se o partnerskou strategii v cloudu v Microsoftu stará. „Partneři na naše nové cloudové technologie reagují, potřebujeme jich ale ještě více.“

To mimo jiné znamená, že zákazníci s příchodem cloudu houfně nezačínají za IT platit pomocí kreditních karet na webu, ale stále prostředníky, jakými jsou právě partneři Microsoftu, stále potřebují. Pro integraci, hledání možností využití cloudových technologií, propojení se stávající IT infrastrukturou a tak dále.

Růst, všude samý růst

Microsoft před rokem začal své partnery do cloudu aktivně tlačit a vysílal vzkazy typu, že kdo nebude cloud dělat, neporoste tak rychle. Po dvanácti měsících vývoje to dokonce vypadá na to, že se z cloudu v budoucnu stane nutnost pro dlouhodobé přežití.

„Cloud s Microsoftem už nějakou dobu děláme a daří se nám růst dvouciferným tempem, o desítky procent ročně,“ konstatuje Darina Vodrážková ze společnosti DAQUAS. „Jsme trochu specifičtí, dodáváme především cloudovým providerům, takže u nás už teď cloud hraje zásadní roli. Do budoucna ale bude hrát majoritní roli v podstatě všude.“

Podobně to se softwarem a službami v oblacích vidí také další čeští partneři Redmondu. „Pro nás je například Office 365 naprostý základ, se kterým za zákazníky chodíme,“ říká Vít Štěpánek z firmy NWT. „Office v cloudu je sice v celkovém objemu prozatím stále relativně menší byznys, ročně se nám ale daří růst o stovky procent a odhadujeme, že za pět let už Office 365 bude ve svém segmentu tvořit 90 procent byznysu,“ dodává Štěpánek.

Viceprezident pro cloud v Microsoftu Scott Guthrie.Viceprezident pro cloud v Microsoftu Scott Guthrie.|Microsoft

Darina Vodrážková už cloud považuje za nutnost, je ho jednoduše nutné dělat. „Kdybychom s cloudem nezačali, za takové dva roky bychom stáli na rozcestí a museli bychom se rozhodovat, co dál,“ říká. „Mohlo by se z nás stát třeba květinářství, protože stejně těžké by pak bylo do cloudového byznysu nastoupit,“ upozorňuje.

Podle partnerů Microsoftu ještě nějakou dobu bude možné normálně prodávat tradičních produkty společnosti, a bude to na klidný chod firmy stačit, z dlouhodobého hlediska to prý ale nedává valný smysl. Mnohem více doporučují se zaměřit na takzvané hybridní prostředí – tedy část dat a softwaru zákazníků migrovat do cloudu a zbytek pak spravovat dosavadní cestou.

„Na vybudování cloudového byznysu je v Česku a na Slovensku podle mě ještě tak rok, dva čas, pak se to zlomí,“ myslí si Michal Šaštinský, který pracuje pro společnost BSP, jednoho z největších partnerů Microsoftu na Slovensku. „Nám přerod do této oblasti trval dva roky. Dnes už cloud roste rychleji, než tradiční obchod, o desítky procent ročně.“

Skutečně nastal převrat v IT

„Může to znít jako klišé, ale s cloudem skutečně nastala nová revoluce v IT, velký převrat,“ navazuje Vít Štěpánek. Proč? Protože pro vedení společností a organizací oblak znamená přemýšlet a využívat informační technologie o dost jinak. Jinak do nich investovat, požadovat od nich nové funkce, odlišně počítat návratnost, jinak je využívat.

„Doteď to často fungovalo tak, že se IT tým vyždímal ještě předtím, než požadované technologie a funkce vůbec zprovoznil, a pak už nezbyla energie a ani prostředky na to další. Dnes je to naopak. Cloud se dá nahodit během okamžiku a pak zbyde energie na řešení, jak ony technologie využívat ku prospěchu firmy,“ popisuje Vodrážková.

Dělat byznys v cloudu neznamená, že je to jednodušší.

S novotami ale nesmí počítač pouze zákazníci, ale také samotní partneři. „Už nestačí být pouze odborník na technologie a umět je nasadit. Musíme porozumět i zákazníkům a vědět, jak jim skrze IT pomoci,“ konstatuje Štěpánek. „Naší rolí je tak ukazovat přidanou hodnotu a jasně říkat, že když se investuje do toho a toho, tak kde a kdy se ty investice vrátí.“

Nová role znamená i rychle se učit a reagovat na neustálé novinky a změny, které cloud přináší. Například do Azure jen za poslední rok přibylo přes 300 nových funkcí. „Musíme se hodně učit. Postupy, které jsme mohli dělat před třemi měsíci, už najednou tak úplně nejsou možné,“ nastiňuje zástupce NWT.

„Zákazníci nestíhají, partneři nestíhají a poskytovatelé cloudu se neustále hecují a chrlí ven záplavu novinek,“ dodává trochu s nadsázkou Darina Vodrážková z DAQUASu.

A také pomohou emoce

Microsoft díky cloudu získává partnery, které předtím neměl. Mnoho z nich totiž v této oblasti vidí šanci. Office 365 například od roku 2009 roste v trojciferných hodnotách a meziroční tržby z Azure poskočily o 150 procent.

V Česku se Office 365 také začíná usazovat. Podle informací E15.cz je ale Azure na solidní růstové křivce, roste o vyšší stovky procent a má šanci být ještě větší než cloudový kancelářský balík. Cloudu Azure probíhající vlna nasazování Office 365 hodně pomáhá.

MicrosoftMicrosoft|Jan Sedlak

„Díky Office 365 a cloudu se dostáváme k zákazníkům, které jsme předtím neměli a neobsluhujeme tak pouze ty současné,“ dodává Vít Štěpánek.

V další expanzi tohoto nového byznysu mohou pomoci i emoce, které podstatnou část byznysu pohání. „Až se vedení firem začne na golfu cítit trapně, že jsou jediní, kdo cloud ještě nemá, růst ještě akceleruje,“ trochu žertuje Vodrážková.

„Dělat cloudový byznys s Microsoftem je – jak to popsat – vzrušující. Je zde skutečně hodně nových příležitostí, ale to neznamená, že by dělat tyto obchody bylo jednodušší,“ zakončuje Vodrážková.

Cestu autora na konferenci WPC 2014 hradila společnost Microsoft.