Don Juan čelí ženské přesile

V nové hře se na pódiu Moravského divadla střídají všechny herečky činoherního souboru.

Dvanáct žen a jeden muž jsou k vidění v první činoherní novince letošního roku, která se v lednu objevila v repertoáru Moravského divadla. V představení Don Juan se vrací z války totiž hlavního hrdinu svádí takřka kompletní ženské osazenstvo hereckého souboru.

Hledání lásky

Hlavní hrdina Don Juan se ve hře dramatika Ödöna von Horvátha po válce vrací domůa hledá svou bývalou lásku, kterou před odchodem do boje opustil. Jenomže svět se během válečné vřavy proměnil a Don Juan jej tak nachází bez mužů, plný vdov a nezadaných dívek. Svoji první lásku si navrátilec neurčitého věku skládá ze střípků žen, které potkává. Vzniká tak zvláštní a pestrá koláž ženských charakterů.

„Hlavní postava má v sobě něco z Molierova Dona Juana či Mozartova Dona Giovanniho.Je to rytíř a macho, kterého válka zbavila lidství. Místo aktivního sukničkáře tu ale stojí pasivní, ztrátou paměti postižený válečný veterán,“ poznamenal ostravský režisér Janusz Klimsza, který v Olomouci režíruje po jedenácti letech.

Celým představením podle něj prostupuje téma beznaděje a ztráty bývalých hodnot. „Je příznačné, že protřelého chlípníka nakonec zničí mladá dívka. Nová generace tak ničí staré hodnoty a pořádky. Přes svou smutnou náladu však tato hra přináší katarzi, když dochází ke smíření hlavního hrdiny s osudem,“ uvedl režisér.

Dvanáct hereček v inscenaci ztvárňuje dohromady pětatřicet rolí. „S ženami se mi pracuje dobře. Oceňuji jejich disciplinovanost a rád jim naslouchám,“ tvrdí režisér.

A také představitel Dona Juana Petr Kubes si jevištní„hru v oslabení“ pochvaluje. „Zpočátku jsem se ženské přesily trochu obával, ale všechny dámy a slečny se ke mně na jevišti chovají velmi noblesně,“ popsal Kubes, který po nedávno uvedené inscenaci Arabská noc hraje v této sezoně v další výrazné úloze. „Herec je šťastný, když stojí na jevišti, takže jsem rád, že v této inscenaci v podstatě neslezu ze scény,“ zamýšlí se Kubes.

Autor zemřel mladý

Autor hry Ödön von Horváth patří k velmi často uváděným dramatikům na německých a rakouských jevištích. V českém prostředí tolik známý není. Skutečnému rozmachu jeho tvorby zabránil nástup Hitlera k moci a uvádět jeho díla bylo zakázané.

Díky krátkým scénám připomíná často dění na jevišti film. Proniknout do světa stříbrného plána Horvátha lákalo a chystal se zkusit štěstí za mořem. Do Ameriky ale nikdy nedojel. V Paříži ho v nedožitých sedmatřiceti letech zastihla smrt v situaci, která nápadně připomínala některou z jeho divadelních scének. Při bouřce se schoval pod stromem naproti divadlu a čekal, až živel pomine. Do stromu udeřil blesk a ulomená větev dramatika zabila. Mezi více než třemi desítkami ženských postav se na jevišti objevují umělkyně, jeptišky, servírky i prostitutky. „Mé postavy bych pojmenovala jako nešťastné, hroutící se ženy, které doplácejí na svou velkorysost,“ popsala herečka Tereza Richtrová.

Kvůli klipové formě hry a rychlému střídání obrazů nemají herečky moc času na převlékání. „Je to hektické, navíc v takto krátkých scénách nemám žádnou rozjezdovou dráhu, hned od začátku musím do svého výkonu dát všechno. Objevuji nové prostory herectví,“ dodala Richtrová.

DON CHUAN SE VRACÍ Z VÁLKY

Autor: Ödön von Horváth
Překlad: Jarmila Hrubešová
Režie: Janusz Klimsza j.h.
Dramaturgie: Milan Šotek
Obsazení: Petr Kubes, Ivana Plíhalová, Naděžda Chroboková, Vlasta Hartlová, Miluše Hradská j.h., Klára Klepáčková, Lenka Kočišová, Aneta Červená j.h. / Karolína Hýsková j.h., Tereza Richtrová, Vendula Fialová, Věra Veselská j.h. / Dita Vojnarová j.h.
Nejbližší reprízy: 7. 2., 10. 2., 16. 2. 2012.