Dopravní podnik podepsal smlouvu na zabezpečovací systém pro metro

Tiše a velmi rychle podepsal Dopravní podnik zakázku na nový bezpečnostní systém v metru. Zjistil to týdeník Sedmička.

I když to zpočátku vypadalo, že se na projekt hned tak nenajdou peníze, tlak na lepší zabezpečení proti teroristickým útokům nebo mimořádným situacím donutil Dopravní podnik, aby se se zástupci vítězného konsorcia Saab a AŽD rychle domluvili.

„Našli jsme peníze na první fázi, jde o částku 250 milionů korun na přípravné práce,“ říká ekonomický náměstek Dopravního podniku Martin Horák.

Ještě na tiskové konferenci 23. června předseda dozorčí rady Dopravního podniku Karel Březina (ČSSD) novinářům říkal, že s vítězem nepodepsal smlouvu, protože musí na projekt teprve sehnat peníze. Za pět dní bylo hotovo.

„Smlouvu jsme podepsali 28. června, dílo je rozděleno do více časových etap a celková délka zakázky je čtyři roky,“ potvrzuje generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. Celkem má zakázka stát čtyři miliardy korun.

V metru už pracují projektanti. Ti mají za úkol do čtyř let posunout bezpečnost pasažérů do 21. století. „Na místě zjišťujeme informace, vznikají projekty. Na podzim už budeme natahovat první kabeláž,“ poznamenává Chrdle.

Saab a AŽD chystají vlastně takový „digitální mozek“, který bude umět řídit samostatně vlaky, reagovat na teroristický útok či nenadálé sitauce. „Podobný bezpečnostní systém máme dlouhodobě nasazený na mezinárodním letišti Arlanda ve Stockholmu či v nápravných zařízeních ve Švédsku a Austrálii,“ říká generální ředitel společnosti Saab Czech Jindřich Špringl.

Utajený projekt

Části projektu mají označení „důvěrné“ nebo podléhají zcela utajení, jako to bývá při protiteroristických opatřeních. Bude toho ale daleko více, než jsou protiteroristické koše, které už stojí v některých stanicích. „Komplexní zabezpečení se bude týkat všech stanic metra a dalších prostor i zázemí souvisejících s provozem metra,“ vysvětluje Špringl.

Půjde o celý propojený systém od kamer, přes požární signalizaci, místní rozhlas, nouzové telefony až po čidla detekující plyny a další jedovaté látky.

Jádrem systému je sofistikovaná počítačová jednotka a úzce specializované protiteroristické softwary. „Vše bude spadat pod nový centrální bezpečnostní dispečink s nepřetržitým provozem. Pracoviště dispečinku budou mít k dispozici scénáře krizového řízení podle typu kritické situace,“ říká Jindřich Špringl ze Saab Czech.

Zatímco Saab Czech pracuje na protiteroristických opatřeních, AŽD se věnuje bezpečnosti na kolejích. „Obě technologie budou provázané. Uvedu příklad. Když čidla detekují neznámý plyn, systém bude muset umět zastavit vlaky nebo naopak zabrání, aby vlak v kontaminované stanici zastavil. Popřípadě z ní odjede a poté se zastaví,“ objasňuje šéf AŽD Zdeněk Chrdle. Podobně chráněné jsou koleje ve varšavském či vídeňském metru.

„Automatičeskij raditel skorosti“

Dosud za bezpečí na kolejích ručí provizorní ruský zabezpečovač „Automatičeskij raditel skorosti“, který podle slibu ředitele Chrdleho bude do čtyř let pryč. Spolu s prodlužováním metra A jej nahradí moderní systém. Ten mimo jiné dokáže zcela automaticky obracet vlaky ve stanicích. „Zkoušíme to už dlouho v Dejvicích, řidič vystoupí na refýž a vlak sám objede stanici na druhou stranu. Až se prodlouží metro, bude to i v Motole, na Zličíně, Skalce a Černém Mostě,“ říká Chrdle.

Jednou věcí se však inženýři trápí. „Obrovské problémy nám dělají noviny. I když máme inteligentní kamery, které detekují člověka, zvíře, nejsme je schopni naučit všechny tvary letících novin. A tak se stane, že prolétnou na kolejiště, a vlak kvůli nim i třikrát denně zastaví,“ říká Zdeněk Chrdle.