Dravec Xiaomi už v Číně předehnal Apple

Telefon Xiaomi

Telefon Xiaomi Zdroj: Profimedia.cz

Na čínském trhu s mobilními telefony se objevil výrobce, kterého stojí za to sledovat. Mladá pekingská firma Xiaomi (čínsky proso) vznikla v roce 2010 a svůj první model chytrého telefonu vyrobila teprve přede dvěma lety.

Své přístroje prodává Xiaomi výhradně přes internet. Přesto má po dvou letech na největším trhu s mobilními telefony větší tržní podíl než Apple. Xiaomi ve druhém pololetí získala pět procent čínského trhu, zatímco Apple jen 4,8 procenta. Podle některých průzkumů je Xiaomi už dokonce druhá za Samsungem.

Firma postavila svůj úspěch na kombinaci nízké ceny, kvalitního designu, dobrého výkonu a především vynikajícího marketingu. Smartphone od Xiaomi vypadá jako iPhone, ale stojí třetinu jeho ceny. Je nástup Xiaomi jen další čínskou bublinou? To ukáže právě probíhající expanze do zahraničí.

Třicetiletá Liao nosí brýle s tlustými obroučkami, krátký módní sestřih a stylové oblečení západního stylu. Na první pohled patří mezi mladé, vzdělané Číňany. Dálkově studuje chemii a vedle toho pracuje v hostelu, kde se každý den potkává s cizinci, což jí umožňuje mít neustále „prst na tepu doby“. Je zkrátka typ, u kterého byste čekali, že bude mít iPhone. Avšak přístroj, který má Liao neustále po ruce, je domácí výroby a mladá Číňanka je na něj hrdá. Na svůj telefon Xiaomi 2A se systémem Android 4.1 nedá dopustit.

Mladých lidí, jako je Liao, kterým se za kvalitu nechce platit, v Číně přibývá. Jak se neznámé čínské firmě za tak krátkou dobu podařilo získat status kultovního telefonu pro mladé, o což se ostatní rivalové, jako je Huawei, Lenovo či ZTE, pokoušejí dlouhé roky? Odpověď je třeba hledat mimo jiné v chytrém marketingu.

Přes internet nebo v městských tržnicích

Xiaomi zatím prodává své přístroje pouze přes internet. Je sice možné koupit je i v městských tržnicích s elektronikou, ale i sem se dostávají on-line cestou.

Při představování nových modelů Xiaomi vypouští pouze malé množství telefonů, čímž získává auru značky, kterou je těžké sehnat. Malé množství, zpravidla 100 tisíc kusů, je vyprodané během vteřin.

Úspěch Xiaomi mají na svědomí hlavně dva muži: miliardář a zakladatel firmy Lej Ťün a bývalý zaměstnanec Google Hugo Barra, kterého firma „přetáhla“. Na rozdíl od Applu, který své výrobní postupy žárlivě střeží, se Xiaomi chlubí otevřeností. Prý sbírá připomínky uživatelů, upravuje přístroje dle jejich potřeb a v jedné z dalších vypuštěných várek přístrojů už zákazníci kupují jiný produkt. Mobilní přístroje Xiaomi začínají na 800 jüanech, dražší pak stojí přes dva tisíce (asi šest tisíc korun).

Expanze do zahraničí?

Prubířským kamenem pro Xiaomi bude expanze do zahraničí, která již dříve ukázala rivalům, jako je Huawei, že uspět doma a uspět na Tchaj-wanu nebo v Evropě není totéž. Nejlevnější model Xiaomi jménem Hongmi, který se prodává v Číně za 799 jüanů, zaplaví trh na Tchaj-wanu 9. prosince.

Xiaomi zatím rozhodně neohrožuje pozice Applu či Samsungu, které jsou na rozdíl od pekingského dravce skutečně globálními firmami. Strach z invaze Xiaomi ale určitě má tchajwanská firma HTC, která v posledních letech ztrácí dech. Levnější Xiaomi by mohla zaplnit její místo.