Dvořák: Levné kupony a slevy bych nejraději zrušil

Stejné jízdné, ale méně spojů. S tím vstupuje dopravní podnik do nového roku.

Pražané přijdou od března o pět procent spojů. „To, že by se lidé nedostali do Horní Dolní, kam dříve spoj zajížděl, ale nepadá v úvahu,“ říká generální ředitel Dopravního podniku Praha Martin Dvořák.

Změny v jízdních řádech právě dojednává s organizátorem pražské dopravy Ropidem.

Jednou z těch nejvýraznějších má být to, že pro řadu Pražanů skončí tradiční poslední metro, které vyjíždí z konečných o půlnoci. Pro „kavárenské povaleče“ je to důležité téma.

„Kavárenští povaleči“ budou končit o něco dříve, zase tolik jich není. Budou si muset najít alternativní spoj.

Ale před časem se dokonce objevily úvahy, že se provozní doba metra – například kvůli turistům – prodlouží.

Takové úvahy ke mně nedoputovaly. Místo toho jsme mimo jiné zkrátili intervaly u metra linky C. Obecně chceme zlepšit plánování jízdních řádů. Když jsou někde přeplněné tramvaje, je logické, že linku posílíme. Ale když tam jezdí poloprázdné soupravy, prodloužíme intervaly.

Prozradíte další změny, které s Ropidem chystáte?

Už několik let víme, že máme rezervy v objemu vozokilometrů. Existují takzvané souběhy, kdy jedou dva i více spojů po stejné trase. Pokud chceme šetřit, musíme je omezit. Když třeba po Sokolovské jezdí metro, není třeba, aby tam v takové intenzitě jezdily ještě tramvaje.

To se ale lidem nebude líbit.

Komfort výběru bude dál, ale už ne tak velký. Vždycky se najdou nespokojení lidé, kteří byli zvyklí na svou tramvaj. Ale když popojdou padesát metrů k metru, tu službu dostanou taky.

Neexistuje tedy žádná Horní Dolní, do které MHD jezdilo a teď nepojede?

Určitě ne.

Uvažujete o zdražení jízdného?

Z mého pohledu říkám: bohužel ne. Ke zdražování jízdného se dlouhodobě hlásím, i když na mě bude plno lidí naštvaných a budou mi při čtení rozhovoru nadávat. Ale ať říkají, co chtějí, pražský dopravní podnik poskytuje ve srovnání s Evropou nadstandardní služby. A to za neuvěřitelně nízké peníze, i s přepočtem na kupní sílu obyvatel.

Zdražil byste třeba základní jízdenku, která teď stojí šestadvacet korun?

Jednotlivé jízdné už je docela vysoké, mluvím především o kuponech a systému slev. Mají je naši zaměstnanci, studenti, důchodci nad sedmdesát let jezdí zdarma… Takové slevy nejsou ve světě obvyklé. Pokud chceme do budoucna zachovat rozsah služeb a rozvíjet dopravu, je třeba o zdražování otevřeně mluvit.

Před volbami to ale určitě téma nebude.

Chápu, že jde o citlivé politické téma. Když se lidí zeptám, zda chtějí zvýšit jízdné, tak řeknou: Ne! Včera jsme jeli přeplněným autobusem, za to přece nebudeme platit víc. Všichni bohužel berou MHD jako samozřejmost, která se nějak zaplatí.

Dopravní podniky v Česku ztrácejí cestující. Je pokles i v Praze?

Určitý pokles máme, hlavně u jednorázového jízdného. Z toho odvozujeme, že do Prahy přijíždí méně návštěvníků, a to z Česka i zahraničí, kteří tento typ jízdného využívají nejčastěji.

Před třemi lety jste do dopravního podniku přicházel s tím, aby i manažeři jezdili metrem. Podařilo se vám je přitáhnout?

Průzkumy naznačují, že se rozšiřuje skladba cestujících. Opravdu o něco více jezdí i lidé s vyššími příjmy. Můžeme diskutovat o tom, zda to je zlepšením služeb, nebo tím, že nechtějí stát v kolonách na Barrandově.

Co se vám ještě podařilo zlepšit?

Jsem přesvědčený, že dopravní podnik je modernější a na budoucnost připravenou firmou. Mám také pocit, že vystupování našich řidičů se mírně zlepšilo.

Jak často řidiče potkáváte? Když si stáhnete okénko u auta?

Ano, přiznávám, autem jezdím hodně. Ale zároveň hodně využívám trasu metra B a v centru chodím pěšky.

Do centra jste přivedli novou linku. Dva elektrobusy jezdí nově k Nemocnici pod Petřínem. Bude jich více?

Jsme prvním městem v Česku, které tento typ vozů má. Je to pro nás „laboratoř“, budoucnost je v elektrice. Dnes jsou sice tyto autobusy dražší, mají problémy s dojezdem, ale to vše se vyvíjí. Jsem přesvědčený, že vznikne poptávka po lokálnějších spojích, třeba k obsluze nemocnic a škol.

Máte představu, kam by elektrobusy mohly ještě zajíždět?

Praha 1 má vytipované dvě až tři lokality na Starém Městě, kam by mohly jezdit.

Zpátky do každodennosti. Jak dopadly případy chlapců, kteří se zranili na vašich eskalátorech?

Těch případů je mi nesmírně líto, jsou v šetření. Po obou událostech jsme odstavili eskalátory a udělali nezávislou revizi. Byly v pořádku, nenastala technická chyba. Jsme pro podobné případy pojištění. Právě rozjíždíme kampaň pro rodiče, aby při jízdě děti hlídali, drželi je za ruku a nedovolili jim, aby jezdili po bočnicích.

To ale děti láká.

Láká. Vzpomínám si, také jsem to dělal.

Jak kampaň vypadá?

Samolepky s upozorněním umístíme před vstupem na eskalátor. Alibisticky ale říkám, že v přepravním řádu je tohle všechno napsané. Takové nehody se občas stanou, mrzí mě to a nechci se s tím smířit. Proto děláme kampaň i častěji revize.

Rozjíždíte další kampaň. Za vašeho působení stouply výdaje za reklamu dvojnásobně.

Ano, stálo to víc, protože jsme začali dělat nové věci – budovali infocentrum, tiskli letáky a dělali kampaně. Teď v rámci úspor řežeme marketingové náklady asi o padesát procent. Nebudou žádné kampaně.

Vždyť jste se právě chlubil kampaní na eskalátory.

Je to na dlouhou dobu poslední kampaň.

O kolik tedy z reklamy slevíte?

Měli jsme na ni zhruba sto milionů korun, teď to bude necelých padesát.