E-shopů poprvé ubývá, trh přesto prolomí hranici sta miliard korun
„Neznamená to, že nevznikají nové e-shopy, ale počet zkrachovalých je větší,“ uvedl šéf Heureky. V počtu internetových obchodů je na tom přitom Česko podobně jako Velká Británie. Tedy stát, který má šestkrát více obyvatel než Česká republika. V Polsku, které je z hlediska počtu lidí čtyřikrát větší, není ani polovina z počtu e-shopů v tuzemsku.
Byznys s internetovým prodejem se čím dál víc soustředí do rukou velkých obchodníků. Prvních pět podle údajů Heureky aktuálně ovládá třetinu trhu. První tisícovka má druhou třetinu.
Stav internetového obchodování v ČR | ||
---|---|---|
Rok | Počet e-shopů | Podíl e-commerce na retailu (bez jídla) |
2012 | 34 000 | 9,8 % |
2013 | 37 000 | 10,6 % |
2014 | 37 200 | 12,4 % |
2015 | 36 800 | 13,4 % |
2016 | - | 14,9 % |
Pramen: Heureka.cz
Podíl on-line obchodování na celkovém retailu zároveň stále roste. Bez potravin se už letos dostal na patnáct procent. Před čtyřmi lety dělal internet sotva desetinu trhu. V tržbách má letos trh nakročeno vůbec poprvé k překonání sto miliardové hranice.
Jedním z výrazných trendů poslední doby na internetu je prodej potravin. Prodejce láká ukousnout si i jen malý dílek z pěti set miliard korun, které se ročně v Česku za potraviny utrží. Přesto se e-shopy tomuto segmentu dlouho kvůli náročné logistice vyhýbaly. I velcí hráči připouští, že tento byznys není jednoduchý.
„Celorepublikově trh reaguje pomaleji, než se předpokládalo. Výrazný meziroční nárůst tak vykazuje především Praha a bezprostřední okolí. Domácnosti v regionech s pokrytím některé ze služeb zatím rozvoz potravin zařadili do svých návyků jako důležitou alternativu, ale na hlavní průlom se ještě čeká,“ říká šéf obchodu Kolonial.cz Petr Vyhnálek. Byznys s potravinami on-line je podle něj během na dlouhou trať a obchodu nesmí dojít dech hned na začátku.