E-shopů poprvé ubývá, trh přesto prolomí hranici sta miliard korun

Showroom internetového obchodu Alza v Holešovicích

Showroom internetového obchodu Alza v Holešovicích Zdroj: archiv

Poprvé v historii tuzemského internetového nakupování se mírně snížil počet internetových obchodů. Loni jejich počet klesl o procento na 36 800 firem. Vyplývá to z nových dat největšího cenového srovnávače Heureka.cz. Na konferenci ShopCamp čísla prezentoval generální ředitel Heureky Tomáš Braverman.

„Neznamená to, že nevznikají nové e-shopy, ale počet zkrachovalých je větší,“ uvedl šéf Heureky. V počtu internetových obchodů je na tom přitom Česko podobně jako Velká Británie. Tedy stát, který má šestkrát více obyvatel než Česká republika. V Polsku, které je z hlediska počtu lidí čtyřikrát větší, není ani polovina z počtu e-shopů v tuzemsku.

Byznys s internetovým prodejem se čím dál víc soustředí do rukou velkých obchodníků. Prvních pět podle údajů Heureky aktuálně ovládá třetinu trhu. První tisícovka má druhou třetinu.

Stav internetového obchodování v ČR
RokPočet e-shopůPodíl e-commerce na retailu (bez jídla)
201234 0009,8 %
201337 00010,6 %
201437 20012,4 %
201536 80013,4 %
2016-14,9 %

Pramen: Heureka.cz

Podíl on-line obchodování na celkovém retailu zároveň stále roste. Bez potravin se už letos dostal na patnáct procent. Před čtyřmi lety dělal internet sotva desetinu trhu. V tržbách má letos trh nakročeno vůbec poprvé k překonání sto miliardové hranice.

Jedním z výrazných trendů poslední doby na internetu je prodej potravin. Prodejce láká ukousnout si i jen malý dílek z pěti set miliard korun, které se ročně v Česku za potraviny utrží. Přesto se e-shopy tomuto segmentu dlouho kvůli náročné logistice vyhýbaly. I velcí hráči připouští, že tento byznys není jednoduchý.

„Celorepublikově trh reaguje pomaleji, než se předpokládalo. Výrazný meziroční nárůst tak vykazuje především Praha a bezprostřední okolí. Domácnosti v regionech s pokrytím některé ze služeb zatím rozvoz potravin zařadili do svých návyků jako důležitou alternativu, ale na hlavní průlom se ještě čeká,“ říká šéf obchodu Kolonial.cz Petr Vyhnálek. Byznys s potravinami on-line je podle něj během na dlouhou trať a obchodu nesmí dojít dech hned na začátku.