E-shopy letos utrží přes 67 miliard, prim stále drží elektronika

Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek Zdroj: Anna Vackova/E15

Obrat českých e-shopů letos překročí hranici 67 miliard korun. Útraty Čechů na internetu se tak meziročně zvýší o 16 procent. I nadále jde nejvíc na odbyt elektronika, stoupá ale zájem o kosmetiku a oblečení. Letošním fenoménem je pak prudký nárůst obliby osobních odběrů.

„Internetový prodej se na celkovém maloobchodním obratu podílí 6,6 procenty,“ vysvětlil šéf srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman. Nejčastěji podle něj lidé nakupují elektroniku, jejíž podíl tvoří téměř 30 procent. Meziročně se však zájem o tento druh zboží téměř nezvýšil.

Naopak nejdynamičtěji rostoucími kategoriemi jsou kosmetika a zdraví, které si připsaly 29 procent, a oblečení a móda (+15 procent). Novinkou je také stále častější nákup potravin on-line.

Podle Bravermana tempo růstu počtu e-shopů zpomaluje. „Aktuální počet e-shopů na českém trhu je 37 200. Trendem v tomto směru se stává především posilování pozic silných hráčů a malých specializovaných e-shopů,“ dodal. V porovnání s loňským rokem se počet e-shopů zvýšil o dvě stovky.

Roste zájem o osobní odběr
Češi si stále častěji vyzvedávají zboží objednané přes internet na výdejních místech. Osobní odběr je fenoménem letošního roku. Podíl zákazníků, kteří si pro zakoupené zboží dojdou do prodejny či na výdejní místo, je letos v průměru 33 procent. V Česku je již přes 1300 výdejních míst určených pro osobní odběr zboží, mimo vlastní pobočky e-shopů.
Hlavním důvodem popularity tohoto způsobu doručení zakoupeného zboží je nízká cena. „Osobní odběr představuje nejlevnější způsob dopravy zboží k zákazníkovi. Zákazník je svým pánem, zboží si může vyzvednout, kdy chce,“ vysvětlil obchodní ředitel portálu Uloženka.cz Karel Pěnka.

Stejně jako loni byla letos mezi zákazníky nejrozšířenější platba dobírkou, kterou využívalo téměř 39 procent zákazníků. Loni to bylo 45 procent. Obliba dobírky dlouhodobě klesá, zájem naopak roste o platby v místě osobního odběru, které využívá už téměř třetina zákazníků.

„Za tímto trendem stojí mimo jiné i masivní nárůst počtu kamenných výdejen e-shopů a dalších odběrných míst. Navíc zboží, které nakoupili on-line, mají zákazníci pod kontrolou a mohou se ujistit, že dorazilo. Tento způsob nákupu je velmi podobný tomu v klasickém retailu, což je Čechům blízké,“ dodal Braverman.

Podvodné internetové obchody: Jak je poznat?