E3 ve znamení velkých návratů
Kdo totiž alespoň někdy na PC či konzoli trochu hrál, tituly letos odhalených novinek by mu musely být více než povědomé: Doom, Fallout, Hitman, Fable, Star Wars, Rainbow Six, FIFA, Forza, Mirror’s Edge nebo South Park.
Před zahájením E3 se v zákulisních debatách šuškalo o revoluci PC her a hraní na PC obecně, a to díky nebývale početným prezentacím drobných developerských studií.
Válka se nikdy nemění, zní heslo Falloutu, jedné z nejslavnějších sérií všech dob, která prošla restartem díky studiu Bethesda. Po sedmi letech nadešel čas znovu nasadit energozbroj a bojovat v prostředí jaderné apokalypsy o nic menšího, než o přežití.
Teď zbyla jen otázka, kde ta revoluce zůstala, jak měla vypadat a zda nebyla jen příliš hlasitým přáním počítačových hráčů, jejichž počty v posledních letech na úkor konzolí klesají.
„Renesanci hraní na PC zatím potvrdit nelze, prodeje PC her klesají již několik let a ani letošní rok zatím z tohoto trendu nevybočuje,“ uvedl Luboš Drhovský z českého zastoupení analytické společnosti GfK.
Naopak v centru zájmu jsou hráči na konzolích – alespoň podle toho, jak třeba probíhala konference v režii Microsoftu. Trochu se tak splácel dluh z loňska, kdy sice byly představeny novinky pro nové generace konzolí, ale bylo jich jako šafránu. A právě Microsoft v tomto ohledu letos zabodoval, když potvrdil zpětnou kompatibilitu vybraných starších her pro Xbox 360 s novějším Xbox One nebo zcela nový modulární ovladač Elite Controller.
Nový příběh biotechnologickými implantáty vylepšeného hrdiny se ve stealth střílečce/RPG Deus Ex: Mankind Divided odehrává dva roky po událostech, kterými vrcholil předchozí díl s podtitulem Human Revolution. Píše se rok 2029 a lidstvo začíná střízlivět z augmentačního boomu: každý, kdo má jakýkoli implantát, je perzekuován či rovnou internován. Jensen se v tom snaží najít teroristu, který chce vyvolat občanskou válku. Mankind Divided pokračuje v nástinu temné budoucnosti a nebojí se, stejně jako Human Revolution, nakousnout
Velmi realistická stopa. A navíc ještě česká
Do Los Angeles se vypravili také čeští vývojáři ze studia Warhorse. K rozjezdu jim pomohly peníze Zdeňka Bakaly i fanouškovská sbírka na Kickstarteru. Ve své hře na hrdiny se chlubí soubojovým systémem, ale od konkurence se
chtějí lišit i co možná nejrealističtějším ztvárněním života v dané éře. O životě a smrti v Kingdom Come: Deliverance rozhoduje spíše dobře promyšlená odpověď, teprve pak šermování mečem a vykrývání útoků.
Ačkoli titul ještě nevyšel, podle všeho už inspiroval další vývojáře. Dokazuje to třeba nečekaný krok developerů ze studia Ubisoft a jejich akce For Honor, kterou na veletrhu rovnou začali prodávat. Realističnost a středověk prostě začínají být v hrách v módě, jakkoli se projevují hlavně tím, že rytíře automaticky nedoprovází kouzelník či drak.
Dílo pražského studia Warhorse míří ovšem nad rámec adrenalinové akce. Nabídne i promyšlené zapojení se do chodu vesnice, kde každé postavě náleží příslušná úloha. Vývojáři pod vedením Daniela Vávry, hlavního návrháře slavné české hry Mafia, navíc vycházejí i z českých reálií. Podklady sbírali mimo jiné v obci Úžice.
O realismus se snaží také, byť v odlišných kulisách, další známé české studio, Bohemia Interactive. Tvůrci připravují rozšíření armádního simulátoru Arma 3 o nové mise a herní prostředí. K více než 290 kilometrům čtverečním ostrovů v Egejském moři tak přibude plocha, kam se může přenést konflikt roku 2035 mezi NATO a Íránem. Zda se do připravovaných bojů promítne i kontext napětí mezi NATO a Ruskem, nechtěla firma upřesnit.
Jaroslav Švelch: Počítačové hry jsou největší český kulturní export