Exkluzivně: Hokejová Sparta opraví stadion. Víme, jak bude vypadat

Tesla Arenu v Holešovicích čeká obrovská přestavba. Týdeník Sedmička získal podrobnosti jako první. UVNITŘ GALERIE

Vejde se do ní méně diváků, vynahradí jim to ale výhledem.

Architekti chtějí hokejovou halu na Výstavišti navždy zbavit čtyř sloupů v rozích hřiště, které dosud vadily při pohledu na hrací plochu. Kromě toho plánují v areně postavit nové stohovatelné tribuny a hřiště zúží na rozměry běžné v zámoří.

Projektu se ujala architektonická kancelář Anta, která vyhrála městský konkurz na rekonstrukci stadionu.

„Připravujeme velmi staticky náročnou, nízkou konstrukci nové elegantní střechy, která bude připomínat tu původní,“ říká architekt Karel Scheib.

Konečně pořádná rekonstrukce

Město, které dalo stadion do pronájmu hokejovému klubu Sparta, se rozhodlo, že v budově už přestane dál jen záplatovat ty nejhorší problémy a pustí se do pořádné rekonstrukce.

Od podzimu už vítězná architektonická kancelář „vyšívá“ na nové podobě sportoviště. „Hala je stará a morálně a technicky zaostalá,“ říká šéf městského odboru správy majetku Radek Svoboda. Týdeník Sedmička získal podrobnosti, jak by měl nový stadion vypadat.

Hřiště se zúží o tři metry na rozměry kluziště pro hráče NHL a sníží se o metr. Hráči tak už nebudou ze šaten chodit na hřiště do kopce.

„Výrazně to zlepší viditelnost pro diváky. Část sedadel u ledu vybouráme a místo toho tam budou stohovatelné tribuny, jak je znají diváci v Sazka Areně,“ vysvětluje Scheib.

Když přijede hrát do haly kapela, tribuny do sebe zajedou, a plocha se tak zvětší. Do sedadel se posadí asi o dva tisíce méně diváků oproti dnešku.

Kamionem až na plochu

Původní Strojnický palác se v padesátých letech upravoval na provizorní umělé kluziště pro mistrovství světa v hokeji. Napříč budovou se začala kopat hrací plocha.

Šampionát nakonec hostil švédský Stockholm, ale holešovická hala se dál měnila na sportoviště, jen přibylo požadavků. Ty jsou dnes ještě vyšší.

„Zvyšujeme využití plochy, aby tam mohly jezdit motorky, ale aby se tam také například dal hrát volejbal, který má zase nároky na výšku. Hráči potřebují šestnáct metrů nad plochou, což dnes hala nemá,“ přibližuje architekt Tomáš Velinský projekt, který město bude na jaře teprve schvalovat. Podle odhadů se rekonstrukce vyšplhá na několik stovek milionů.

Klíčovou je pro celou přestavbu střecha, ta dnes drží uprostřed jen kostku. Ale to je málo.

„Střecha musí v každém místě unést několikatunové zatížení. Dnes unese sotva sama sebe a zatížení sněhem. Uděláme ji nizounkou na obrovský rozpon, ale nosnou. Vazníky budou na sebe působit na tlak i tah,“ nastiňuje Velinský.

Stávající nosný most bude demontován a zatížení bude přenášet přímo konstrukce střechy. Novým přístupem zezadu budovy by je nově měly vozit místo ještěrek na plochu stadionu přímo kamiony, jak je to jinde běžné.

Ze šatny přímo na plochu

Budova není památkově chráněna, přesto zbourat ji a postavit novou by bylo pro město nákladnější. Na samotné stavbě se toho příliš měnit nebude. „Jen zarovnáme reliéf obvodových zdí a budova dostane nový obvodový plášť,“ říká Scheib. Pryč půjdou i sochy hokejistů.

Rekonstrukce většiny technologií, které je už teď na hranici životnosti, přijde na řadu hned se zázemím haly. Podle architektů by se už neměli hráči setkávat na chodbách s návštěvníky nebo se jimi prodírat do posilovny, jak tomu bylo doposud.

„Zázemí klubu bude zcela pro veřejnost uzavřeno, nikdo z diváků se nebude potulovat kolem šaten,“ říká Tomáš Velinský.

Parkoviště pod zemí

Velké plány má Praha s okolím areny, která město přijde na 10 milionů ročně. Příjezdy a odjezdy diváků i hráčů řešili architekti spolu s dopravními inženýry jako první, a tak už mají jasno.

„Tramvaj v ulici U Výstaviště, která vede uprostřed vozovky, se posune blíže k Průmyslovému paláci, lidé už tedy nebudou vystupovat na ostrůvku a přecházet přes silnici. Silnice navíc povede už jen jedním směrem,“ vysvětluje ředitel městské správy majetku Svoboda. Na jejím okraji na straně Výstaviště pak bude vysázená alej a celé prostranství čeká parková úprava.

V docházkové vzdálenosti našli úředníci i místo pro parkoviště. Na pozemcích Pražské teplárenské, kde má město podíl, vyroste záchytné parkoviště nebo parkovací dům. Další místa budou v podzemí pod budoucím parkem před halou.

„Z podzemí povede chodba přímo do zázemí areny. Parkování bude hlavně pro hráče a rodiče malých hokejistů,“ přibližuje Svoboda. Celkem by kolem areny mělo vzniknout na sedm set parkovacích míst.