Facebook ukrajuje zisky médiím, skutečná ofenzíva však teprve začne

Sociální sítě a moderní platformy, které rok od roku ukrajují čtenáře zavedeným médiím, zatím nezasáhly trh s informacemi v plné síle. Podle britské konzultační společnosti OC&C se očekává revoluce v chování spotřebitelů v následující dekádě, tedy až dospěje současná generace náctiletých.

Podle studie je hlavní hrozbou pro zavedená média Facebook, který v poslední době započal ofenzívu v oblasti sdílení informací. V dubnu sociální síť zpřístupnila službu Instant Articles, která slouží ke snadnějšímu čtení článků přímo na sociálních sítích. Ty na Facebooku sdílejí samy mediální domy. Podobný nástroj svým uživatelům nabízí také Apple, rovněž chatovací aplikace Snapchat kromě posílání fotek a videí umožňuje prohlížení článků vybraných zpravodajských webů.

Podle studie v současnosti nová média a platformy ubírají zavedeným vydavatelství přibližně třicet procent na výnosech z reklamy. Na příklad v britském mediálním prostoru standardní média ročně přijdou kvůli sociálním platformám o 200 až 250 milionů liber (téměř osm miliard korun). Toto číslo by se však do roku 2026 mohlo až zdvojnásobit, především kvůli nástupu nových generací a jejich návyků v získávání informací.

Narůstající výnosy nových platforem jako Facebook Instant Articles nebo Apple News však neukrajují pouze z koláče papírových verzí novin a časopisů, ale také z klasických webových stránek a jednotlivých portálů. Ty se v současné době starají asi o polovinu veškerých zisků ostrovních médií.

Podle autorů studie je nyní pravá chvíle, jak bojovat proti klesajícím ziskům z reklamy. Ačkoliv dvě třetiny Britů nad 55 let věku stále inklinují k tradičním způsobům sdělování informací, více než čtyřicet procent obyvatel mladších 34 let považuje za svůj primární zdroj sociální sítě a jejich zpravodajské kanály.

Tradiční média tak podle studie v následující dekádě čekají razantní změny. Podle autorů musí zvážit svůj přechod k modernějším komunikačním nástrojům, případně zajistit kvalitu jejich vlastní značky.

„Pokud médium nabídne čtenářům jistou exkluzivitu, dokáže přinést čtenáře přímo na své vlastní webové stránky, případně bude mít lepší pozici při vyjednávání s platformami,“ řekl pro The Guardian Toby Chapman z OC&C. „Změna v chování čtenářů je nezvratná, nemůžete prostě zavřít oči a dělat, že se nic neděje,“ dodal Chapman.