Filipínci dobývají trh bambusovými bicykly

Bambusové bicykly

Bambusové bicykly Zdroj: KawayanTech

Bambusové bicykly
Bambusové bicykly
Bambusové bicykly
Bambusové bicykly
Bambusové bicykly
9
Fotogalerie
Rámy bicyklů prošly dlouhou cestu od oceli a hliníku k exotickým slitinám a karbonovým vláknům. Nyní se na Filipínách vracejí zpátky ke kořenům - tedy konkrétně k bambusu, napsal zpravodajský server The Wall Street Journal. "Bambusové kolo" se stává žádaným zbožím místních ochránců přírody, kteří oceňují jeho nízkou uhlíkovou stopu. Bambus je také pevný a zároveň lehký - bambusová kola váží zhruba 3,5 až pět kilogramů.

Tyto bicykly vyrábí filipínská společnost KawayanTech (kawayan je filipínský výraz pro bambus), a jejím cílem je vyvinout „přirozené podoby bicyklů a dalších alternativních dopravních prostředků“, jako jsou například bambusové skateboardy, anebo kolečková křesla.

Firmu založili v roce 2009 členové horského klubu Filipínské univerzity. Jejich bicykly jsou nejen užitečné, ale i symbolické, protože je na nich jejich „ekologičnost“ na první pohled zřetelná, řekla listu The Wall Street Journal členka firmy Tammy Villanuevaová. „Ukazují, že jejich majitel myslí ekologicky, a představují také to, kým je - veselým, zdravým, Zemi milujícím člověkem,“ dodala.

Bambusová kola jsou podle ní ale také uměleckým kouskem. Každý bambusový rám je vyrobený ručně. Společnost dostává bambusové „součástky“ mnoha částí Filipín a vybírá si především takové druhy, které jsou tvrdé a odolné, včetně těch, jež se využívají při výrobě nábytku.

Bambus dobře pohlcuje nárazy

Pak se bambus suší, aby se neštípal, a díly se spojují dohromady rostlinným vláknem abaka. Lidé, kteří bambusové rámy na kolech mají, tvrdí, že jim zajišťují hladší jízdu než některé z nejsofistikovanějších kovových slitin, především proto, že bambus přirozeně pohlcuje nárazy z terénních nerovností.

KawayanTech zatím prodal asi 80 různých druhů bicyklů včetně dětských pro malé i větší děti. Běžné městské kolo pro dospělé od této firmy stojí v přepočtu 238 dolarů (asi 4400 korun). Za horskou variantu zákazník zaplatí zhruba dvojnásobek.