Garáže mají vytopené každý rok

Za posledních dvacet let se stal Dobrovodský potok hrozbou. Přívalové deště ho pravidelně vylévají.

Normálně je to potok s dvaceticentimetrovou hloubkou. Mezi supermarkety Terno a Interspar ho nakupující přeskakují. Naposledy zahrozil v Budějovicích minulý týden. Také vloni a předloni v červnu. Předtím v roce 2006 a 2002. Majitelé patnácti set garáží na jeho levém břehu při Nádražní ulici tvrdí, že záplavy mají každý rok. „Při přívalových deštích to neberou kanály. Právě z nich teče voda k nám,“ ukazuje na místo před garáží Karel Císař.
V roce 2002 potok zalil Pražskou třídu. Před dvěma lety poničil garáže, zahrady a domy na Suchomelské cestě za Ternem. Při Nádražní ulici házeli lidé poničené věci do přistavených kontejnerů.

Posílají petice na magistrát. Zatím marně

Potok se vylévá i výše proti proudu. U bývalého kina Mír v Suchém Vrbném zaplavuje na jaře pozemky bahnem. Obyvatelé posílají petice na magistrát. Zatím marně. Odpověď radnice je stále stejná: Úprava koryta přijde na řadu, až budou peníze. Teď čeká na schválení žádostí od Evropské unie. Ve hře je projekt takzvané Zanádražní komunikace, jejíž součástí bude i přeložení koryta potoka. Od Plynárenské ulice v Suchém Vrbném až po most pod Pražskou třídou. Právě tento most dělá vodohospodářům nejvíc starostí. „Propustek pod Pražskou má kapacitu jen na pětiletou povodeň. Funguje jako špunt. Voda pak zaplavuje garáže před ním,“ upřesnil Jan Flíček z budějovického závodu Povodí Vltavy.
Jenomže Povodí teď přednostně řeší úsek dlouhý přes kilometr za mostem směrem k soutoku s Vltavou. Za padesát milionů ochrání supermarkety OBI, Terno, Interspar a obchodní domy s nábytkem. Město zde povolilo stavět před patnácti lety. Podle povodňové mapy leží obchody v záplavovém pásmu. Dobrovodský potok mezi nimi bude zpevněný betonem. „Navrhovaná stavba jde proti Směrnici o vodách Evropské unie, kterou Česko podepsalo. Povodí chce vybetonovat biokoridor. Takové řešení je zastaralé,“ upozornil odborník z Agentury ochrany přírody Vladimír Šámal.
Stát podle něj bude zbytečně platit drahé opatření. Stačilo by přitom tok nenarovnávat, ale využít přirozené trasy a rozšířené stěny břehů zatravnit. „Je dokázané, že travní drn vydrží rychlost proudu až tři metry za vteřinu,“ řekl Šámal.

Firma chce peníze od státu

Šetřit, či nabídnout zajímavou zakázku? „Je to otázka pro znalce. Projekt je postavený s ohledem na dané místo. Prostor mezi supermarkety není velký,“ namítl technický ředitel Povodí Vltavy Karel Mach. Ještě před rokem tvrdil, že se na financování dohodnou se supermarkety. Dnes chce podnik peníze jenom od státu. „Sami na to nemáme,“ poznamenal Mach.
Podle odborníků nezpůsobuje přitom potíže na Dobrovodském potoce počasí, ale hustá zástavba a betonem a asfaltem zpevňované břehy. Voda pak přiteče k mostu na Pražské třídě moc rychle.