Google Glass je tady. Američané si mohou koupit zbytečnou hračku

Brýle Google Glass

Brýle Google Glass Zdroj: CC BY 2.0: Antonio Zugaldia

Když šikovná firma vymyslí produkt, o němž se neví skoro nic kromě toho, že jej nikdo nepotřebuje, ale je docela drahý, musí si pomoci marketingovým fíglem. Například dá do prodeje omezené množství řečeného produktu na omezenou dobu a vyzve první kupující, aby se podíleli na jeho dalším vývoji.

Vítejte ve světě Googlu. Je-li vám přes osmnáct let (bůhvíproč takové omezení existuje), máte volných 1500 dolarů a jste zrovna ve Spojených státech, máte jedinečnou šanci koupit si elektronické brýle. Budete s nimi neustále online a prozradí na vás, co chcete i nechcete, klidně 24 hodin denně. Ale pozor: máte na to pouze dnešek, poté Google své e-brýle zase stáhne.

Pro ty, kteří mají na práci jiné věci než sledování posledního vývoje zbytečných hraček: Google Glass je malý a lehký počítač umístěný v obroučce brýlí a s displejem v (obvykle pravém) sklu. Ovládá se pohybem prstu po obroučce a hlasovými pokyny.

Komu se taková věc může hodit? V každém případě programátorům příslušných aplikací, zejména typu business-to-business. Pokud podnikáte v oboru, o němž si myslíte, že má pro Google Glass využití, je na místě o koupi uvažovat; můžete vyvíjet - či nechat vyvíjet - příslušné aplikace. Google se pochopitelně snaží přesvědčit kdekoho, že Glass potřebuje; odtud plyne i jeho marketingová iniciativa „Glass for Work“ (pracovní brýle), jež má přístroj prodat protagonistům nejrůznějších povolání od učitelů po lékaře.

Google GlassGoogle Glass | CC BY-SA 2.0: TedeytanGoogle Glass (foto: Tedeytan)

Určitě mají oči (zejména to pravé) nastražené ti, kteří rozhodují o technologickém pokroku v ozbrojených silách, výzvědných službách a policii. Newyorští policisté a letci U. S. Air Force už možnosti využití Google Glass zkoumají.

Komu se naopak Google Glass nehodí? Například těm, komu vadí, že chodit po ulici s jedním okem de facto oslepeným počítačovým displejem je nepohodlné a do jisté míry nebezpečné.

A trochu nesamozřejmě se také Google Glass nehodí těm, kteří nechtějí negativní reklamu. Brýle, jejichž několik prototypů se již po Silicon Valley pohybuje, se rychle staly symbolem přezíravosti, již vůči běžným obyvatelům severní Kalifornie projevují bohaté elektornické firmy a jejich (ne tolik, ale pořád nadprůměrně) bohatí zaměstnanci.

Firma Google zaznamenala jen za poslední měsíc tři incidenty se společným jmenovatelem: člověk, obvykle zaměstnanec Googlu, se stal obětí verbálního či dokonce fyzického násilí, přičemž pro to neudělal nic jiného, než že měl nový produkt nasazen na nose. „Lidi jako ty jsou největší problém našeho města!“ zakřičel nedávno na jednu takovou oběť neznámý kolemjdoucí - než mu brýle strhl z hlavy a utekl s nimi. Policisté je pozděi našli pohozené o pár desítek metrů dál.