Google změní výsledky vyhledávání, přednost dostanou „mobile friendly“ weby

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: archiv

Na internetové obchody v úterý plně dopadne změna, kterou společnost Google, avizovala již koncem roku 2014: ve svém vyhledávači upřednostní stránky, které jsou optimalizovány pro mobilní zařízení (tablety a mobilní telefony). Změna se týká jen dotazů zadaných z těchto zařízení, ne všichni jsou na ni ale připraveni a třeba u e-shopů s velkým provozem z mobilů to může vyvolat existenční otázku: Máme web "jen" optimalizován, nebo přímo přizpůsoben pro mobily a tablety?

Mobilní internet v Česku podle posledních dat ČSÚ využívá asi 2,5 milionu lidí, meziročně o zhruba 700 tisíc lidí více. To představuje více než třetinu z celkových osmi milionů internetově aktivních.

„Všem těmto mobilním uživatelům se budou na předních místech zobrazovat jen výsledky, které jsou optimalizovány pro mobil,“ vysvětlil princip nadcházející změny Vojtěch Lambert z LCG 360 Consulting s tím, že budoucnost internetu obecně leží v přenosných zařízeních, což pro e-shopy přináší jasný tlak na to být „mobile friendly“.

„Pokud máte web navržený přívětivě pro mobily - je to pro vás výhra. Pokud ne, budete v mobilním vyhledávání ztrácet,“ shrnul nezávislý SEO konzultant Pavel Ungr. Při stejných příkladech hledání tak může mít daný web, který není optimalizován pro mobily, nižší pozici ve výsledcích vyhledávání na mobilu než v případě hledání na PC.

Jsou české e-shopy připravené?

Změna bude mít dopad hlavně na středně velké a malé e-shopy, lídři na trhu totiž mají podle SEO (Search Engine Optimization) expertů většinou vytvořenou separátní aplikaci pro samotné nakupování. Lambert přesto upozornil na statistiku soutěže Český košík roku, která proběhla mezi e-shopy v minulém roce a kam bylo vybráno 100 předních e-shopů. Podle ní přizpůsobený design webu pro mobilní zařízení měla pouze čtvrtina z této elitní stovky.

„Postihne to v zásadě všechny, lišit se bude jen typ dopadu. Například alza.cz nebo heureka.cz se nemají čeho bát. Oproti tomu třeba Sunny soft, Alfa Comp (alfa.cz) nebo Tesco (iTesco.cz) by se měly spíše obávat,“ jmenoval Ungr. Nakolik tato změna bude důležitá i pro budoucí zobrazování výsledků hledání na PC však prý ještě ukáže čas.

Proč vlastně změna?
Google se snaží předkládat „nejrelevantnější výsledky“ na hledané výrazy a podle něj je tedy logické, že hodnotí i celkový zážitek uživatele z daných webů. A pokud na prvních místech doteď vyjížděly i stránky neoptimalizované pro telefony a tablety, mělo to na „zážitek“ z návštěvy vybraných webů negativní dopad.

„Další oblast, kterou tato změna algoritmu také postihne, bude takzvaná relevance PPC reklam (z anglického Pay Per Click, tedy platba za kliknutí, pozn. red.), pokud firma využívá dohromady cílení na PC a mobilní zařízení,“ varoval Lambert. Podle něj ty firmy, které nemají optimalizovaný web pro mobilní zařízení a nemají rozdělené PPC kampaně zvlášť, budou penalizovány a budou muset platit více, aby se dostaly na přední pozice.

„Je třeba, aby se majitelé e-shopů podívali do statistik návštěvnosti a vyfiltrovali si mobilní návštěvnost z Google. To je návštěvnost, která je ohrožena. Kolik to reálně bude, si netroufám odhadovat, počkejme si na konkrétní čísla,“ dodal opatrně Ungr.

Důvody, proč nejsou některé stránky vhodné pro přenosná zařízen:
• Text je na čtení příliš malý
• Odkazy jsou příliš blízko u sebe
• Není nastaven viewport (filtr pro změnu rozlišení) pro mobily
• Obsah je širší než obrazovka
• Stránka se pomalu načítá