„Haló, tady máma. Co se učíte?“

Hamrník jan , Kubelka Aleš
Devět z deseti dětí posílá při hodinách SMS. Z mobilu, který má nejdéle rok a rodiče stál víc než tři tisíce. Ukázal to nejnovější průzkum.

Ve vyučovacích hodinách se mobily nepoužívají, jsou vypnuté. Tuhle větu obsahuje školní řád na Základní a mateřské škole Komenského v Nymburce. Na dalších školách v Polabí platí prakticky totéž. Žáci však předpisy ignorují. Vyplývá to z průzkumu jednoho z mobilních operátorů. Podle něj posílá SMS zprávy během vyučování devadesát procent středočeských školáků.
Například v jižních Čechách si to dovolí „jen“ každé sedmé dítě.
„Přes mobil chodím i na internet. I během vyučování,“ přiznal čtrnáctiletý Marek. Své příjmení, ani to, kterou z kolínských základních škol navštěvuje, uvést nechtěl. „Ještě by to některý z učitelů použil proti mně,“ uvedl žák. Že by někdy použil mobil jako „učební pomůcku“ a například při písemce si nechával posílat odpovědi, Marek odmítl.
„Když někoho z žáků opakovaně nachytáme, že telefon používá, voláme rodičům a hrozíme snížením známky z chování,“ řekla ředitelka Základní školy Žitomířská v Českém Brodě Drahomíra Čutková.

Telefony se (většinou) nezabavují

Podle ředitele Základní školy Komenského v Nymburce Tomáše Danzera se ještě nestalo, aby některý z žáků na jeho škole podváděl pomocí mobilního telefonu. I kdyby k tomu došlo, učitel nesmí žákovi přístroj zabavit. „Kantor může jen informovat rodiče,“ řekl ředitel Danzer. Podobně reagovali i zástupci dalších škol v Polabí.
Podle studie jednoho z tria největších mobilních operátorů v Česku rodiče kupují středočeským žákům přístroje hlavně proto, aby měli potomka pod kontrolou.
Odborníci tvrdí, že děti od určitého věku postrádají telefon dokonce víc než televizi, počítač či internet.
„Učitelka už párkrát někomu ze třídy telefon zabavila a vrátila mu jej až na konci hodiny. Ale mně se to nikdy nestalo,“ řekl Radek Mašinda, žák Střední průmyslové školy v Kutné Hoře.
Žáci používají mobil nejčastěji ke psaní zpráv, není to však jejich jediný prohřešek.
„Učím teprve dva měsíce a stalo se mi už šestkrát, že dětem pípla během hodiny SMS zpráva. Jednomu z žáků dokonce volali – byla to maminka,“ řekla učitelka na 4. základní škole v Kolíně Lucie Reiterová.
Kvůli vývoji vybavení mobilů už také není problémem jen psaní zpráv. Žáci nahrávají pedagogy i sebe navzájem, brouzdají po internetu včetně sociálních sítí či si během vyučování pouštějí písničky.